Oppgave UKE 5 FLASH/skrift etc.

Da har vi vært igjennom  mer Flash og det er på tide med en ny oppgave.
I denne oppgaven skal du presentere en skrift i en interaktiv applikasjon laget i Flash.
Du må velge en skrift fra et annet alfabet enn vårt latinske. Det kan være fra hvilken som helst kultur, tidsepoke eller type fonetisk (lydskrift) eller begrepsskrift. Med begrepsskrift menes både ren billedskrift (bilder) ordskrift, stavelsskrift og bokstavskrift. Flaggsignaler, morse osv.
Du kan presentere hvilken skrift som helst og det må nødvendigvis ikke foreligge utdypende historisk dokumentasjon eller omfattende beskrivelse av skriften.
Det viktige i denne sammenhengen er at presentasjon skal lages i Flash og inneholde interaktive løsninger.
Legg vekt på det visuelle og presenter skriftens egenart og muligheter på en interessant og fasinerende måte.
Lag gjerne animasjoner og visuelle effekter og benytt deg av de muligheten Flash byr på. Husk lyd.
Du velger selv AS2 eller AS3.
Du kan også velge å presentere flere typer skrift.

Hvis du har et annet emne du brenner for kan du godt presentere det. F. eks. mytologi, symboler, tatovering etc.

Innelvering torsdag 18. februar kl 09:00 på din blogg.

Lykke til
Wictor

Her er linker til noen av fjorårets innleveringer.

http://runas.blogg.no/1233218744_29jan2009.html

http://idefagmotiondesign.blogg.no/srilankasinhala.swf

jonas?? hvor.?

Oppgave UKE 4 DVD STUDIO PRO

Lag en DVD som inneholder noen av de arbeidene du har gjort til nå.
Dette presenterer du i form av filmer, stills og slideshow.

DVD´skal ha en introfilm til en meny som også inneholder filmklipp i tillegg til tekst og knapper. Denne lager du i f.eks After Effects, Motion eller annet.
Hovedmenyen skal peke til en minst en hovedfilm, kapitler og slideshow.
Du må også lage en undermeny hvor du viser ytterligere materialere i form av klipp som du kan se i form av tilleggtraks. Ref Angles.
Lag også et design som du kan printe på platen. Dette kan gjøres på fredag.

DVD’en må forøvrig være ferdig til visning innen fredag 30. jan. kl. 9:00.

Lykke til.
Wictor

Oppgave Uke 1 Inspirasjon og referanser

Henviser til artikler (blogger) som jeg har skrevet om Inspirasjon og Referanser samt om diverse designere og kunstenere.

Denne oppgaven har som mål at vi skal
1 Få kjennskap til diverse stilarter – Historie.
2 Få kjennskap til diverse kunstnere, designere, illustratører osv,
3 Bli bevisst på hva og hvem som inspirerer oss
4 Kunne gjøre arbeider som viser spor av/speiler disse kildene.
5 Ha tilgjengelig kildemateriale for senere bruk.
6 Bli gode på design.

Vi må derfor gjøre noe praktisk arbeid som vil innebære å samle informasjon om emnene og registrere dem i en eller annen form.
Vi skal også gjøre dette presentabelt i f. eks. trykk, web, blogg osv.

Vi må gjøre materialet vi samler inn også tilgjengelig for de andre i klassen.
I praksis vil det si at hvis dere har noen inpirasjonskilder felles er det kanskje lurt at dere blir enige om hvem som tar hva og legger det ut for deling til andre.
Vi vil nok ganske fort se at det kan bli mange kilder vi vil ha med når vi tenker oss om.

Vi må også i felleskap bli enige om hvordan vi best presenterer og arkiverer dette slik at vi alle har mulighet for å gå tilbake til kildene i ettertid.
Dere har jo alle fått en ganske effektiv og bra blogg hvor dere kan legge ut mye forskjellig. Her kan dere lage kategorier med f. eks din portfolio, inspirasjonskilder, temaer som typografi, grafisk design, web osv.

Oppgavene er:
1. lag en presentasjon av 6 stk. inspirasjonskilder. Det trenger nødvendigvis ikke være personer, men også annet som ting, natur, kultur, skrift, design m.m. (Sjøl skrev jeg noen ord om pengesedler som en av mine inspirasjonskilder).
Skriv om dem samt noen ord om hvorfor de inspirerer deg. Gode ordvalg og beskrivelser kan være bra å ha med seg når du seinere skal selge inn arbeidene/ideene dine.

2. Presenter 6. forskjellige “ismer” (stilarter) som du er opptatt av/liker. f. eks, Kubisme, Pop Art, Grafitti, Punk osv

3. Lag 4 stk forskjellige arbeider som viser spor av/speiler inspirasjonskildene dine. Her velger du selv hva du skal lage og hvilken teknikk du vil bruke.
Et design, plakat, webside, illustrasjon, skriftsnitt, dekorsjon, mønster, animasjon osv.
OBS – det skal være 4 forskjellige både i stil og uttrykk.

4. Du skal levere alle arbeidene på bloggen din og legge linker til bloggene din her på Ideweb. Du kan også legge arbeidene dine her og selvsagt hvor du vil ellers som f. eks. på dine egne websider.

Noen av dere har vært igjennom dette tidligere og lagt det ut på sine egne websider.
Dere kan da komme med noen tillegg eller utvide det dere allerede har med tekst, bilder etc.

Arbeidene skal ligge tilgjengelige på bloggen din innen tirsdag 19. januar kl 13:00.

Lykke til
Wictor

ARCHIBALD KNOX

GRAFISK DESIGN – HISTORIE Archibald Knox (1864-1933)

Illustrasjonen du ser her er tegnet i 1916. I den korte historiefortellingen jeg hadde i går nevnte jeg spesielt designerens streben etter forenkling og renhet, det å kaste av seg den victorianske hammen, var det som var gjeldende på denne tiden. Men ikke for Archibald Knox.

Illustrasjonen ble gjort til en bok som heter The Deer Cry. Teknikken var sirlig nedtegnede blyantstreker som han fylte med akvarellfarger. Han var meget opptatt av keltisk kunst og kultur og alt han gjorde bar preg av dette.
Det er ikke vanskelig å se at Archibald Knox var en stor inspirasjonskilde for psykedelia-stilen på 60-tallet.

Archibald Knox var kunsthåndverker og er mest kjent for dekorasjonsarbeidene han gjorde i varemagsinet Liberty’s i London. Her lagde han en mengde sære metallarbeider. Han er ikke så mye kjent for sine illustrasjoner eller kalligrafiarbeider som du forøvrig kan se i museet i Douglas på Isle of Man.

Som kalligrafist lagde han en mengde arbeider på 20-tallet hvor tekst og ornamenter var vevd i hverandre. Han hadde inngående kjennskap til gamle keltiske mønstre som alltid gikk igjen i hans arbeider. Vi kan se mange spor etter Archibald Knox i grafisk design, typografi og illustrajoner fra seksti-tallet og frem til i dag.

Selv syntes jeg hans arbeider er meget fasinerende.
Kanskje mest fordi jeg aldri har klart å lese det som står der.

Inspirasjon og Referanser

Etter en innholdsrik høst på Idefagskolen med mengder av av teknikk og data, satt jeg i romjula og tenkte på hvordan det siste semesteret på skolen skulle angripes. Dvs. hva skal vi legge vekt på og hva er vikitig for studentene å få med seg. Går riktignok og tenker på dette konstant slik at det hadde hopet seg opp ganske så mange muligheter. Har riktignok en fag- og timeplan å følge, men det er mange måter å gjennomføre den på.
Det blei litt mye og måtte finne råd.
Spurte sønnen min om hva det var han mente var viktigst i løpet av de årene han utdannet seg som grafisk designer. (6 år)
Svaret kom øyeblikkelig:
“Inspirasjon og inspirasjon og referanser og referanser.” Og han fortsatte-
“Det betyr å kunne historien om hvem og hva som hører til hvor og når. Og ikke minst, det å kunne sette navn på ting og beskrive hva det er du ser, trekke paraleller og kunne fortelle noe vettugt om det.”
Og-
“Den historien du skal lære deg er den du blir inspirert av”.

Javel. Hm.
Heavy.
Det var jo ganske mye på en gang, men selvfølgelig, han har jo rett.
Hadde akkurat lest om en ung norsk kunster ved navn Eivind Blaker. Han hadde et bilde på forsida av en utgave av PlanB magasinet. Dette er ikke akkurat noe blad jeg leser regelmessig, men grep fatt i det på grunn av akkurat det bildet på forsida. Tenkte øyeblikkelig på Roy Lichtenstein. I artikkelen inne i bladet står det også riktig nok å lese at, joda R.L. er blant inspirasjonskildene til E.B.
Har også spilt noe Guitar Hero sammen med junior og kona i jula. Her ble Mouse and Kelly nevnt til stadighet. Vi er jo opptatt av design og det dukker jo opp en del plakatvarianter i det spillet. M&K var blant mine Poster Heroes på seksti og sytti-tallet, blant andre.
Rart med dette arkivet vi vandrer rundt med i huene våre.
Se også artikkel om Archibald Knox

Og slik er det stadig vekk når det gjelder grafisk design og formgivning.
I hvertfall for meg.
Hvis jeg ser noe interessant begynner jeg ganske fort å sammenligne med hva jeg veit fra før.
Hva er det? Hvem er det? Hvor kommer det fra? Når er det lagd? osv. Hvis det da ikke er noe helt nytt.
Det er det jo sjelden for de fleste stjeler noe her og noe der.
Slik er det vel med de fleste av oss. Prøver å koble med noe vi veit og kan noe om.
Men mengden av kunnskap er høyst varierende. Det kommer selvfølgelig ut i fra den enkeltes interesse og hva det er som inspirerer oss.

Det å sette seg ned å pugge Historien om Grafisk Design blir for omfattende, men også meningsløst. Det finnes opptil flere bøker om emnet og selvfølgelig en mengde skriverier på nettet. En annen ting er at det ikke finnes noen konsensus på historien til eller om Grafisk Design. Dvs. at forståsegpåere har ikke blitt enige om hvordan den er eller skal skrives eller fortelles.
Jeg har jo noen referanser og bøker om emnet, faktisk ganske mange, men når jeg leser en bok som heter “Historien om Grafisk Design” hvor de fleste av mine helter er utelatt f.eks Milton Glaser, da er ikke den historien noe for meg.

En annen ting er jo det faktum at Grafisk Design er en kombinasjon av mange disipliner.
Alle med sin egen historie.
Historien om Typografi, Emballasje, Reklame, Kunst, Ismene osv.
Ved å kaste et blikk i bokhylla finner jeg en mengde bøker som favner over et vidt spekter av disipliner og fagområder.

Meningen er jo å få inspirasjon så hva er da vitsen med å kunne kjenne til andre designere, deres stil og formspråk? Og årstall?

Svaret er …referanser.
Hvordan skal du i det hele tatt kunne få en ide hvis du ikke har referanser?
Referansene våre er enten det vi husker eller har registrert på en annen måte.
(Skisseboka, bookmarks, oppslagsverk vi kan noe om og vet hvor vi finner osv.)
Du kan ikke få en ide hvis du er helt blank og ikke veit noenting.
Vi må bruke fantasien vår og den består av bilder og minner.
Jo mer bilder og minner, jo fler koblinger og ideer.

Jeg lærte en gang at fantasien er en sterkere kraft i oss en viljen.
Du kan ikke ville noe uten å ha forestillingerr om hva det vil innebære å gjøre det.
Det ble bl. a. vist med eksemplet om det å gå på planken.

Forestill deg at du har en planke liggende på gulvet og blir spurt om du tror du kan klare å gå på den.
Ja, selvfølgelig. Det burde gå greit.
Hvis vi tar den samme planken og legger den mellom to hustak, 10 meter over bakken, tror du da det samme?
Vel, Nei.
Du tror du vil falle ned og trua på plankevandringen blir heller dårlig.
Hva kommer det av?
Du har jo ikke gjort det tidligere.
Du har kanskje gått på gulvplanken, men ikke den andre.
Hva får deg da til å tro at du vil falle ned?
Jo, fantasien.
Og det er fantasien som får deg til å ville noe, eller til ikke å ville.
Eller tørre.
Som for eksempel det å holde på med design.

Vi danner oss bilder og forestillinger ut i fra det vi har i form av minner.
De, kan ofte bli feil, men også meget riktige, når vi tenker kreativt.
Jeg ble også fortalt, i denne sammenheng, at…
Underbevisstheten kan ikke skille mellom opplevde, tenke eller drømte tanker og minner.
Og det kan jo være temmelig skummelt.
Kan underbevisstheten virkelig herje vilt med alt jeg tenker?
Ja, den kan visst det.
Jeg forestiller meg ting jeg ikke har opplevd, men har en realistisk forestilling om at de er reelle.

Hva har så dette med Grafisk Design å gjøre?
Svaret må bli …. Referanser.
Jo fler referanser, jo verre eller bedre blir det.

Dette bør vi helst ha på stell og tanken om en oversikt er derfor relevant.
Hva veit jeg, hva tenker jeg, og hva kan jeg gjøre ut av det i akkurat denne sammenhengen?

Skreiv for en tid siden om det å få ideer i en lærebok for videregående skole.
den heter Mediedesign, utgitt på GAN forlag.
Nå slått sammen med Aschehoug forlag.

Et kapittel går så her:
Hvor kommer ideene fra?
Ideer oppstår når som helst og hvor som helst, både når vi aktivt søker dem, eller når vi aller minst tenker på dem.
Ideer er resultatet av mange faktorer.
Noen av disse kan være:
- din egen fantasi (der har vi det igjen, som nummer en), kreativitet og selvtillit.
- din faglige erfaring
- ting du har sett og hørt (referanser)
-Alle har et uendelig antall bilder og inntrykk lagret i underbevisstheten. (Oops).
Disse påvirker deg og danner grunnlag for ideer.
- en oppgaveorientering fra en oppdragasgiver (eller fra en lærer)
- arbeidsmiljøet du befinner deg i.
- synspunkterr og kommentarer fra kolleger.

Du må åpne for ideene, slippe dem til, lytte til dem, gi dem samme stemme, skrive dem ned eller tegne dem, gi dem mulighet, plass og tid til å utfolde og utvikle seg.

Ut i fra det jeg veit, er det et fakum at jeg ikke er i stand til å bære på alt i hue.
Jeg må arkivere det et eller annet sted.
Bøker er en god ressurs. Bla i dem og memorerer hva som er hvor.
Da er det nok for meg å vite om boka og hvor jeg har den.
Jeg kan ta boka til Mouse & Kelly og se det om igjen.
Jeg kan ta boka til Antonio og se på akkurat den streken jeg veit finnes der.
Fordi det er kanskje det jeg er ute etter i forbindelse med det prosjektet jeg jobber med akkurat nå.

Jeg kan f. eks ha arkivert noe om detta temaet under noen av mine bookmarks på internett.
Eller jeg kan erindre at jeg har tegnet ned noe lignende som det jeg tenker nå i en skissebok fra… hmmmm… 1984. osv. osv. osv.

Referanser og referanser og referanser.

Skreiv forresten ganske mye den gangen om det å få ideer.
Artig å se at det fremdeles står på trykk.
Bøkene står i bokhylla i klasserommet.
Opptil flere av dem.

Her kan du lese om det å komme i kreativt humør og hvordan du kan bygge opp en scrapbook.
Jeg snakker ikke her om den scrapbooken du kan kjøpe deler til i hobbybutikken,
men en med blanke ark, inneholdende ideer og tanker fra ditt eget hue.

Vel, tror jeg skal skrive litt historie allikevel.
Slik at vi kan få litt kjøtt på beinet.
Eller?…
Kanskje dette burde bli en oppgave på nyåret.
Få en oversikt over våre inspirasjonskilder.
Med kommentarer og eksempler.

Historien du skal kunne er den du blir inspirert av.
Du kan gjerne låne, men da må du i det minste tro at du gjøre det bedre.

PIET MONDRIAN

GRAFISK DESIGN HISTORIE – Piet Mondrian

Det første vi gjør på nyåret er å se en film om Piet Mondrian og hans virke. Det gjør vi vært år her på skolen. Det er fint å starte året med litt inspirasjon.

Piet Mondrian var hverken grafisk designer eller typograf, han var maler.
Rettere sagt kunstmaler og er idag regnet som den tredje store nederlandske malerved siden av Rembrandt og van Gogh.
Han ble født i Amersfoort i 1872 og døde i New York i 1944.
Han startet med realistiske landskapsmalerier, spesielt vann/bølger og trær, men arbeidet seg fort over i den abstrakte stilen.

Mondrian var en av grunnleggerne av tidsskriftet De Stijl. Det ble utgitt i 1920 årene og hadde en gjensidig påvirkning med Bauhaus-skolen for den tids utvikling innen arkitektur, malerkunst og formgivning.
I ettertid vet vi at Piet Mondran fortsatte å skrive og la seg stadig nærmere opp til den teosofiske filosofien. Folk som har studert skriftene, hvor han søker etter Gud gjennom spesielle prinsipper i naturen for å finne dets grunnleggende former, forstår desverre ikke et spøtt av det han skreiv og betegner det nærmest som rent sludder og vås.

Om ikke hans skriverier satte spor etter seg gjorde derimot hans malerier det i stor grad. Spesielt har det påvirket mange designere på forskjellige områder, da spesielt grafiske designere og………billakerere?