Tempting Templates

I dag har jeg kun jobbet med embalasje. Jeg er fornøyd med layouten jeg har kommet frem til med fargede striper på ensfarget bakgrunn.
Nå er de fleste smakene nogenlunde ferdige, men små justeringer, så jeg har satt det sammen i en template jeg har fått fra Kulinaris.

Jeg valgte å bruke en av de vanligste smakene, nemlig sjokolade.
Jeg har skrevet teksten selv, både på sidene og innholdsfortegnelse fordi jeg ikke hadde tilgang til malen. Jeg har fått tak i en boks med Kulinaris sjokolade-iskrem
for å få  riktig innholdsfortegnelse.  Symbolene har jeg også laget selv i illustrator.

Modernize

Den siste uken har jeg sittet og tegnet og tenkt på hvordan jeg kan gi hjemmesiden til Kulinaris. Slik den er i dag fungerer den mer eller mindre til å fortelle kort om hvem som står bak Kulinaris, hvilke smaker man får kjøpt på 4,5 L beholdere, kontakt informasjon, en liste over utsalgssteder og en informativ og morsom iskrem-ordbok!
Under-siden (multimedia) som skal inneholde bilder og film er desverre helt tom!

Jeg laget noen skisser i tegneblokken min, prøvde meg litt frem med ulike plasseringer av navigasjonsbar, logo og header bilde(r).

Men for å ikke miste tid til å utbedre selve embalasje-designet har jeg istedenfor å kode hele siden fra bunnen av, bestemt meg for å finne et passende wordpress theme som jeg kan tweake til å passe til den nye grafiske profilen.

På www.themeforest.net fikk jeg for den nette sum av 35 dollar (usa) kjøpt et fantastisk tema med navnet Modernize.
Det jeg likte spesielt godt med dette temaet var hvor enkelt det er satt opp og hvor det da vil være lettere for kunden å vedlikeholde siden og holde den oppdatert uten problemer.

Her er en skjermdump av siden slik den ser ut når jeg kjøpte den. Themet inneholdt også følgende funksjoner og attributter:

  • Unlimited Color
  • Unlimited Sidebar
  • 6 Footer Layouts
  • 350+ Fonts Available
  • Drag Drop Page Builder
  • Drag Drop Slider Manager
  • Built-in Translator
  • Built-in Shortcodes
  • Font Uploader
  • Logo Uploader
  • Background Uploader
  • 15 Pre-Defined Background Patterns
  • Thumbnail Options
    • Static Image
    • Slider
    • Video
    • Light Box Option
  • Price Table
  • Social Share for Posts
  • Social Link on Header
  • 3 Image Sliders
    • Nivo slider
    • Anything Slider
    • Flex Slider

I tillegg til en video-tutorial på hvordan man setter opp siden og bytter på plasseringen av funksjonene.

Close your eyes and think about ice cream!

Denne uken har jeg jobbet med med embalasjen.
Even og Marius fra Kulinaris fortalte selv at boksen hadde trøbbel med å selge seg selv. Derfor ville jeg lage et design som raskt fører kundene inn på tanken is.
Men ikke bare is. Ved hjelp av grafiske elementer ville jeg designe en embalasje som også utstråler kvalitet og tradisjon, men jeg vil også at man skal assosiere produktet med noe velatablert og stabilt. Dette er grunnen til at jeg har valgt å gå tilbake i stilhistorien og bruke rene horisontale striper på en ensfarget bakgrunn.

Jeg har laget 2 ulike symboler, en ene for at produktet er laget i Norge, noe som er viktig å understreke og ikke minst illustrere på selve produktet. Det andre symbolet viser til at produktet er laget av naturlige ingredienser.
Videre skal jeg også lage et 1/2 L symbol og et for at produktet ikke inneholder melk.

Jeg har laget forslag til alle de ulike smakene Kulinaris har å tilby per dags dato.
Det er fortsatt noen av smakene jeg er litt usikker på, mens andre er mer eller mindre i(s) boks! Her er to smaker, vanilje og kirsebær (cherrymania).

Kulinaris leverer 22 ulike smaker iskrem. Jeg har brukt fonten Market Deco  til logoen (navnet Kulinaris) og der det står ISKREM/SORBÉ. Til selve navnet på smaken f.eks SJOKOLADE har jeg brukt en google web font ved navn Ubuntu.
Her er den originale embalasjen og her er mine 22 nye forslag:

Og de 9 ulike smakene av sorbé. Jeg er mest usikker på sorbeén ettersom jeg har gått noe bort fra designet med prikkene jeg først tenkte å bruke til sorbeén. Men jeg skal jobbe videre med saken og ikke gi meg før jeg er 100 % fornøyd. Dette er resultatet så langt:

19 mai 2012, Veronica Poer

http://

Denne uken skal jeg ta en liten pause fra logo og embalasje og vie min tid til å se over hjemmesiden til Kulinaris.

Her er det en del som kan gjøres. Bakgrunnen på alle sidene har en dyp rosa farge (som jeg liker svært godt) med samme mønster som det er på de eksisterende iskrem- og sorbé boksene. Hvis man skal bytte ut designet på embalasjen må man også oppdatere hjemmesiden slik at den står i stil til det nye designet.
Men selv om man ikke gjør noen drastiske forandringer med bakgrunn, farger etc, så er det allikevel oppdateringer som bør gjøres på siden.

Forside:  Her er det et forsidebilde/ banner (250 x 960px) med bilde av is og sorbé i 4.5 L beholdere. Dette bildet my byttes uansett, så jeg har sagt at jeg kan komme inn til Kolbotn og ta nye bilder til websiden. Over header-bildet ligger navigasjons-baren som inneholder 6 linker, i tillegg er det et symbol “uten melk”  til høyre for nav-baren som er klikkbar. Til venstre i nav-baren er det et hus-symbol, en hjem knapp som tar deg tilbake til forsiden. Samme funksjon har logoen øverst på siden.

Under banneren/header-bildet løper et gullfarget bånd med teksten “Norsk Premium Iskrem ;) “. Her mener jeg bruken av smilefjes bak en sånn “statement” gjør at hjemmesiden fremstilles som mer barnslig og useriøst enn det det er, selv om jeg kan se at det sikkert har hatt som formål å fremstille Kulinaris AS som lekent og flørtende, noe det ikke helt klarer å formidle med et smilefjes.


Over: Uten melk!

Videre på forsiden  er et tekstområde. Her er en kort versjon av historien bak Kulinaris og om hvordan Even, Marius og Roar kom sammen og bestemte seg for å lage norges beste sorbé og iskrem. Teksten bølger opp og ned og endrer størrelse og bruker også bilde-symboler, noe som gjør at det ser mer rotete ut, enn morsomt.
Denne teksten står også på en av sidene på iskrem og sorbé-boksen.

Nederst på siden finner man en boks med “siste nytt” der alle de siste oppdateringene kommer opp. Man kan melde seg på et nyhetsbrev og tipse Kulinaris-kokkene om nye smaker. I tillegg til kontaktinformasjon (telefon, adresse og mail) kan man LIKE Kulinaris på Facebook.

UNDERSIDER:

Om oss:

Den første undersiden Om Oss inneholder historien om hvordan Marius, Roar og Even for 10 år siden tok det store steget å åpne en liten iskremfabrikk på Kolbotn.
Til høyre for teksten er det bilde av oss gutta med sorte skjorter med iskrem logoer på.
Fine bilder av guttene, men for den som ikke zoomer inn på bildene, vil det set ut som Formel-1 drakter, noe som ikke har veldig mye med iskrem å gjøre, så her vil jeg anbefaleå ta noen nye bilder av kokkene.

Smaker:

 På siden over smaker ligger det til venstre en liste over alle de ulike smakene som leveres på 4.5 liters beholdere. Her kan man la seg friste av hele 26 ulike smaker.
Som man ser på bildet over er det et lite symbol med farger som hører til den bestemte smaken og under navnet på noen av smakene så kan man også lese en kort beskrivelse av iskremen evt. sorbéen. Greit nok!

Men ser man derimot over på høyre side, er det kun én smak tilgjengelig på 1/2 liters beholder, nemlig Cookies & Cream. Det stemmer ikke!
I tillegg er mange av smakene byttet ut med nye smaker, så her må man få en komplett  oversikt over hvilke smaker som faktisk er tilgjengelig og da også tilhørende symboler/bilder.

Utsalgssteder: 

Siden over utsalgssteder er det ingen store problemer med. Her står det ryddig og rent og hva slags type utsalgssted det er, hva det heter, adresse, hjemmeside og hvor det ligger på kartet. På høyre side kan man velge fylke, slik at det blir lettere å finne frem til et utsalgssted i nærheten av der man befinner seg.

Multimedia:

Her skal det være BILDER og FILMER. Noe som er en gylden mulighet til å gi folk et lite innblikk i hvordan iskremen lages. Her kan man legge ut unike bilder av iskrem produksjon, reiser til fremmede land der man høster inn råvarer, bilder av iskrem-kokkene Marius, Roar og Even og filmer fra messer, produksjon etc.
Her har man med andre ord enorme muligheter til å invitere inn kundene til å bli bedre kjent med kokkene og produktene!

Iskrem-ordbok: 

Iskrem-ordboken er en morsom måte å spre kunnskapen og begreper om is på!
Her kan man lese seg nedover og lære ting man garantert ikke kunne fra før, jeg lover!
Her er det heller ikke så mye å sette fingeren på når det gjelder selve innholdet, bortsett fra at det kanskje kunne vært noe forskjell på selve ordet og forklaringen/beskrivelsen.

Kontakt:

Her møtte jeg på et lite problem. Jeg gikk inn på hjemmesiden via Google Chrome på den ene mac´en og Firefox på den andre mac´en og oppdaget at “Kontakt” ikke vises i Chrome, så det er noe som absolutt må fikses på. Under ser man skjermdump av siden gjennom Firefox (t.v) og Chrome (t.h).

Change of plan:

Fargene svart og fuchsia (dyp rosa) er friske og moderne, men mønsteret i bakgrunnen er så voldsomt at siden kan se litt rotete ut. Jeg ville brukt noen av pastell-fargene fra iskremboksene til hjemmesiden. Her kan man bruke logoen (etikett) og de vertikale stripene.

Istedenfor å kun bytte ut header/banner-bildet med et bedre bilde av is, så ville jeg lagt inn en slider som viser et større spekter av bilder som igjen vil gjøre siden mer levende og spennende for brukeren.

Å vite hva man har å forholde seg til er første del av å kunne jobbe seg frem til et bedre og mer tilfredsstillende resultat. Så så nå jeg sette meg ned med blyant og papir igjenn og tegne opp skisser til hvordan jeg mener at de ulike sidene bør se ut.
Under er noen farge-elementer. De øverste fargeblokkene er hentet fra den eksisterende siden. Her brukes det hovedsaklig svart/grå, fuchsia og grader av beige/brun.

Nederst er et forslag på fargevalg der det er lysere lettere farger, hovedsaklig brun- og blå toner i tillegg til sort. Det kan være fint å gjenspeile fargene som skriker mest IS.

Mandag 7 mai, 2012  - Veronica Poer

Tennisball?!

Det skjedde allikevel, det jeg håpet at ikke skulle skje…

..logoen ser ut som en tennisball…hvem vil vel spise en tennisball til dessert?!

Jeg oppdaget det lenge etter at jeg hadde tegnet den og vektorisert den i Illustrator, men da en av lærerene kommenterte det, så var det dermed alt for lik en tennisball og ikke en kule med deilig is.

Så litt småsyk og frustrert over at det i det hele tatt eksisterte tennisballer som ødela designet jeg allerede likte så godt, så satte jeg med ned med tegneblokk og en penn og startet med å tegne nye forslag til logo. Men det var vanskeligere enn jeg hadde forestillt meg ettersom logoen er såpass enkel, uten å ligne på noe annet.f.eks en tennisball og så skal den også være tydelig og beholde sin identitet i en liten skala.

Under ser dere en tennisball og logoen min, som desverre har for mange likhetstrekk og er nå ubrukelig…. sukk!

 Over: gammel logo   Under: ny logo

Over: noen logoskisser      Under: Logoskisser m/tekst

Under: etikett med gammel logo 

Under: nyeste logo etikett

Som dere kan se på noen det nest nederste bildet, så kan iskrem-kulen (scoop) nesten se ut som en oliven på avstand, litt uheldig ettersom det er is og sorbé vi skal selge og ikke oliven.  Jeg liker det siste alternativet, men trenger fortsatt litt tid til å vurdere de ulike alternativene.

Fredag 4 mai. 2012    - Veronica Poer

Logosymboler og ikke-digitale illustrasjoner:

Her en er liten illustrasjon jeg har tegnet/malt  raskt på frihånd med vannfarger. Jeg har ikke det største utvalget av farger, så fargene er ikke helt korrekte på illustrasjonen, men her jeg kommet noe lenger med tanke på design på siden og på lokket.

Dette er på ingen måte det ferdige resultatet, men kun en liten test for å se hvordan det vil se ut med striper fremfor det eksisterende designet. Fordi jeg ikke hadde de riktige fargene, så er illustrasjonen noe misvisende ettersom dette er fargene til denne smaken:

Jeg har også jobbet litt med symbolene som evt skal være på boksen. Jeg synes det er viktig å understreke at dette er produsert i Norge. Her er et forslag til symbol for at produktet er “made in norway”:

Extreme makeover: Embalasje!

Denne uken har jeg i tillegg til å tegne forslag til logo også jobbet med utkast til nytt design på selve iskremboksen. Slik den ser ut i dag så klarer den ikke å formiddle innholdet sitt, nemlig iskrem og sorbé.
Jeg har jeg valgt å trekke paralleller tilbake til vintage iskremembalasje og design med striper, dette for å gjøre det enda tydeligere hva boksen inneholder. Skissen jeg har laget i photoshop er kun en veldig enkel og grov skisse, men gir en liten idé om hva som kommer.

ISKREM SORTIMENT:

Banansplitt
Cookies & Cream
Crème brûlèe
Dolce latte (karamell-iskrem med nøtter)
Fløtekaramell-iskrem
Honning-iskrem
Hvit sjokolade-iskrem med sjokoladenougat (kid surprise)
Hvit sjokolade-iskrem med skogsbær
Kaffe mocca-iskrem
Kirsebær-iskrem (cherrymania)
Lakris-iskrem Mint-iskrem (before nine)
Mørk sjokolade-iskrem
Nougat-iskrem (crispy nougat)
Pistasj-iskrem
Rom rosin-iskrem
Sjokolade-iskrem med chili
Sjokolade og peanøtt-iskrem (crunchy peanut)
Sjokolade-iskrem
Stracciatella
Tiramisu-iskrem
Vanilje-iskrem

SORBÈ SORTIMENT:

Bringebær
Jordbær
Kokos
Mango
Rød appelsin
Pasjonsfrukt
Sitron
Dragefrukt
Blåbær.

Når det gjelder selve kontaineren så er den eksisterende beholderen i en mørk gull-farge. Her går gull/bronse fargen igjen i logoen og andre elementer på embalasjen. Men ulempen med denne fargen er at den ikke ser “ren” nok ut og blir nokså anonym i tillegg til at den hverken ser billig eller ekslusiv ut. Derfor har jeg eksperimentert litt med farge på boksen som jeg har forstått ikke skal være så vanskelig å bytte på økonomisk sett. Jeg var inne på hjemmesiden til leverandøren av kontainerne, en bedrift lokalisert i Istanbul i Tyrkia, www.polipa.com, men fant ikke noen eksempler som var like den boksen som blir brukt per i dag.

Her har jeg ikke jobbet noe med designet på lokket, kun bakgrunn (striper) og logo, samt farge på kontaineren. Helt til venstre ser man den originale gull/bronse fargede boksen, i midten den sorte varianten som personlig er min favoritt. Den sorte fargen fremhever logoen og designet og gjør at boksen ser mer ekslusiv og stabil ut. Den sorte ser også tyngre ut enn de andre, noe som gir en følelse av at man får mer for pengene. Den hvite derimot kan lett se billig og enkel ut, ettersom man fort vil forbinde den hvite plasten med andre rimelige merker slik som First Price, Euroshopper etc.

Kulinaris leverer hele 23 ulike og spennende iskremsmaker (se liste over) og jeg har laget en rask skisse over hvordan man kan illustrere hver enkelt boks med farger som hører til smaken. Illustrasjonene under er kun et utgangspunkt og ikke et endelig resultat.

Til sorbéen har jeg brukt prikker istedenfor striper slik som jeg har brukt på iskremen, dette for å skille mellom iskrem og sorbé.

- Veronica Poer

Long Lasting Logo

Jeg har laget noen skisser til ny logo for kulinaris. Jeg ville lage noe enkelt og tydelig som gjør det enklere for mannen/kvinnen i gata å gjenkjenne KULINARIS produkter ved hjelp av en sterk logo.

Slik ser den eksisterende logoen ut. Navnet KULINARIS står forsovidt greit og norsk premium iskrem, men smilefjeset gjør at den seriøse logoen med en gang blir useriøs og litt barnslig og ødelegger litt for det “imaget” man ønsker at kulinaris skal ha.

Jeg ønsket å lage en logo som var enklere, slik at den også fungerer i en liten skala uten å miste sin identitet.
I logoen kan man velge å bruke 1-3 farger og også variere fargene utifra produktet hvis man ønsker det, menb jeg ser for at logoen ikke behøver å ha mer enn 2 farger.
P.g.a sin enkelhet vil den lett kunne brukes på brevpapir, web, stempler, visittkort, reklame, embalasje og forpakning etc.

Logoen står hovedsaklig av teksten KULINARIS i store bokstaver. Her har jeg tatt utgangspunkt i en font som heter MARKET DECO. Til høyre for tekst delen av logoen har jeg plassert en illustrasjon av en iskrem/sorbé kule.
Det lille symbolet gjør logoen enkel og kortfattet men gir allikevel nok informasjon til forbrukeren om hva produktet er. Jeg har også valgt å ikke ta med den lille skriften under KULINARIS, fordi jeg mener den gjør helheten av logoen mer komplisert enn nødvendig fordi man ikke klarer å lese hva som står det hvis man ikke ser nøye etter.

For at isen skal kunne selge seg selv mer enn det den gjør i dag har jeg tegnet en ramme rundt logoen som kan minne om vintage logo-ramme. Dette har jeg gjort nettopp fordi den  er lett gjenkjennelig og kan lett forbindes med iskrem, noe som er utrolig viktig når man skal visuelt formidle at det er iskrem man selger.  Jeg har laget noen ulike versjoner av måter man kan bruke logoen på og også hvordan den vil se ut på sort bakgrunn.

Her er første utkast: