http://

Denne uken skal jeg ta en liten pause fra logo og embalasje og vie min tid til å se over hjemmesiden til Kulinaris.

Her er det en del som kan gjøres. Bakgrunnen på alle sidene har en dyp rosa farge (som jeg liker svært godt) med samme mønster som det er på de eksisterende iskrem- og sorbé boksene. Hvis man skal bytte ut designet på embalasjen må man også oppdatere hjemmesiden slik at den står i stil til det nye designet.
Men selv om man ikke gjør noen drastiske forandringer med bakgrunn, farger etc, så er det allikevel oppdateringer som bør gjøres på siden.

Forside:  Her er det et forsidebilde/ banner (250 x 960px) med bilde av is og sorbé i 4.5 L beholdere. Dette bildet my byttes uansett, så jeg har sagt at jeg kan komme inn til Kolbotn og ta nye bilder til websiden. Over header-bildet ligger navigasjons-baren som inneholder 6 linker, i tillegg er det et symbol “uten melk”  til høyre for nav-baren som er klikkbar. Til venstre i nav-baren er det et hus-symbol, en hjem knapp som tar deg tilbake til forsiden. Samme funksjon har logoen øverst på siden.

Under banneren/header-bildet løper et gullfarget bånd med teksten “Norsk Premium Iskrem ;) “. Her mener jeg bruken av smilefjes bak en sånn “statement” gjør at hjemmesiden fremstilles som mer barnslig og useriøst enn det det er, selv om jeg kan se at det sikkert har hatt som formål å fremstille Kulinaris AS som lekent og flørtende, noe det ikke helt klarer å formidle med et smilefjes.


Over: Uten melk!

Videre på forsiden  er et tekstområde. Her er en kort versjon av historien bak Kulinaris og om hvordan Even, Marius og Roar kom sammen og bestemte seg for å lage norges beste sorbé og iskrem. Teksten bølger opp og ned og endrer størrelse og bruker også bilde-symboler, noe som gjør at det ser mer rotete ut, enn morsomt.
Denne teksten står også på en av sidene på iskrem og sorbé-boksen.

Nederst på siden finner man en boks med “siste nytt” der alle de siste oppdateringene kommer opp. Man kan melde seg på et nyhetsbrev og tipse Kulinaris-kokkene om nye smaker. I tillegg til kontaktinformasjon (telefon, adresse og mail) kan man LIKE Kulinaris på Facebook.

UNDERSIDER:

Om oss:

Den første undersiden Om Oss inneholder historien om hvordan Marius, Roar og Even for 10 år siden tok det store steget å åpne en liten iskremfabrikk på Kolbotn.
Til høyre for teksten er det bilde av oss gutta med sorte skjorter med iskrem logoer på.
Fine bilder av guttene, men for den som ikke zoomer inn på bildene, vil det set ut som Formel-1 drakter, noe som ikke har veldig mye med iskrem å gjøre, så her vil jeg anbefaleå ta noen nye bilder av kokkene.

Smaker:

 På siden over smaker ligger det til venstre en liste over alle de ulike smakene som leveres på 4.5 liters beholdere. Her kan man la seg friste av hele 26 ulike smaker.
Som man ser på bildet over er det et lite symbol med farger som hører til den bestemte smaken og under navnet på noen av smakene så kan man også lese en kort beskrivelse av iskremen evt. sorbéen. Greit nok!

Men ser man derimot over på høyre side, er det kun én smak tilgjengelig på 1/2 liters beholder, nemlig Cookies & Cream. Det stemmer ikke!
I tillegg er mange av smakene byttet ut med nye smaker, så her må man få en komplett  oversikt over hvilke smaker som faktisk er tilgjengelig og da også tilhørende symboler/bilder.

Utsalgssteder: 

Siden over utsalgssteder er det ingen store problemer med. Her står det ryddig og rent og hva slags type utsalgssted det er, hva det heter, adresse, hjemmeside og hvor det ligger på kartet. På høyre side kan man velge fylke, slik at det blir lettere å finne frem til et utsalgssted i nærheten av der man befinner seg.

Multimedia:

Her skal det være BILDER og FILMER. Noe som er en gylden mulighet til å gi folk et lite innblikk i hvordan iskremen lages. Her kan man legge ut unike bilder av iskrem produksjon, reiser til fremmede land der man høster inn råvarer, bilder av iskrem-kokkene Marius, Roar og Even og filmer fra messer, produksjon etc.
Her har man med andre ord enorme muligheter til å invitere inn kundene til å bli bedre kjent med kokkene og produktene!

Iskrem-ordbok: 

Iskrem-ordboken er en morsom måte å spre kunnskapen og begreper om is på!
Her kan man lese seg nedover og lære ting man garantert ikke kunne fra før, jeg lover!
Her er det heller ikke så mye å sette fingeren på når det gjelder selve innholdet, bortsett fra at det kanskje kunne vært noe forskjell på selve ordet og forklaringen/beskrivelsen.

Kontakt:

Her møtte jeg på et lite problem. Jeg gikk inn på hjemmesiden via Google Chrome på den ene mac´en og Firefox på den andre mac´en og oppdaget at “Kontakt” ikke vises i Chrome, så det er noe som absolutt må fikses på. Under ser man skjermdump av siden gjennom Firefox (t.v) og Chrome (t.h).

Change of plan:

Fargene svart og fuchsia (dyp rosa) er friske og moderne, men mønsteret i bakgrunnen er så voldsomt at siden kan se litt rotete ut. Jeg ville brukt noen av pastell-fargene fra iskremboksene til hjemmesiden. Her kan man bruke logoen (etikett) og de vertikale stripene.

Istedenfor å kun bytte ut header/banner-bildet med et bedre bilde av is, så ville jeg lagt inn en slider som viser et større spekter av bilder som igjen vil gjøre siden mer levende og spennende for brukeren.

Å vite hva man har å forholde seg til er første del av å kunne jobbe seg frem til et bedre og mer tilfredsstillende resultat. Så så nå jeg sette meg ned med blyant og papir igjenn og tegne opp skisser til hvordan jeg mener at de ulike sidene bør se ut.
Under er noen farge-elementer. De øverste fargeblokkene er hentet fra den eksisterende siden. Her brukes det hovedsaklig svart/grå, fuchsia og grader av beige/brun.

Nederst er et forslag på fargevalg der det er lysere lettere farger, hovedsaklig brun- og blå toner i tillegg til sort. Det kan være fint å gjenspeile fargene som skriker mest IS.

Mandag 7 mai, 2012  - Veronica Poer

Leave a Reply