Tilbakeblikk

I dag, mandag 06.06.2011, skal vi presentere oppgaven for sensor. I den anledning vil jeg ta et steg tilbake og prøve å fortelle om hvordan jeg syns det har gått.

Først av alt vil jeg påpeke at min oppgave, en tenkt reklame for en fiktiv energidrikk, skiller seg ut. Selv føler jeg at jeg har klart å holde meg til tidsplanen, selv om jeg følte vi kom litt sent i gang med selve oppgaven, trass i at vi egentlig skulle ha 3 måneder på den.

Jeg er selv veldig fornøyd med den endelige animasjonen, spesielt med tanke på hvor lite jeg kunne i begynnelsen av året. Målet med dette året har vært å endelig få lov til å gjøre noe jeg har hatt utrolig lyst til et par år, for å se om dette er noe for meg, samt bli flinkere med 3D generelt. Jeg har lært utrolig mye, og sett at det på ingen måte er umulig for meg å få dette til, om jeg bare vil.

Posted in 3ddesign2010, Semesteroppgave | Leave a comment

De siste dagene

Nå har jeg endelig begynt med renderinga. Jaggu på tide får man si! Legger bare ved et lite bilde av min nåværende “workspace”. Har satt opp det som trengs av render-lag og har fått hjelp av Åge fra animasjon til å gå over color- og zdepth-passene. Satser på at alt går i boks og at jeg i morgen/natt til torsdag kan rendre ut fluidsene samt begynne på komp.

Posted in 3ddesign2010, Maya, Rendering, Semesteroppgave, skole, Stuk | Leave a comment

La det bli lys

Kamera, action!

Siden sist har jeg endelig fått sortert ut hva som skal være i hvilken scene, og komt frem til at jeg må ha fluids i en scene, shattring av boks i en, og hovedanimasjonen med boksen ol. i en. Anser meg som ferdig med animasjonen for nå, med mindre det skulle bli noen problemer eller lignende med det fremover.

I dag har jeg jobbet med materialet til energidrikken, samt litt enkelt med lys. Dette er mye jobb, og jeg har ikke klart å komme frem til et resultat som er brukendes enda.
Det blir mye frem og tilbake,  men satser på at det kommer til å løse seg frem mot innlevering! :)

Posted in Semesteroppgave, Stuk | Leave a comment

Double up

I dag har jeg, med hjelp fra Einar (lærer), henta ut emitteren som sender ut partiklene som skal gå i en spiral, for å plassere denne i en egen scene. Etter det er gjort tok vi å kjørte ut simmuleringen av partiklene til midlertidig minne (cache), slik at det skulle mulig for oss å se hvordan de såg ut, uten at Maya kræsjet. Etterpå eksporterte vi kameraet med animasjon før jeg tok det inn i den nye scenen. Jeg kommer til å rendre ut de to scenene hver for seg, for så å putte alt sammen i komp.

Planen er og å kjøre ut en mye grovere versjon av partiklene i scenen med brusboksen, slik at jeg får noen refleksjoner av fluids/partikler på boksen, selv om man ikke kommer til å se så veldig mye av det.

Føler det går støtt og stadig mot innleveringen, og jeg har god tro på at dette skal gå bra.

Posted in Uncategorized | Leave a comment

Endringer i kameraanimasjon ol.

Har den siste tiden jobbet med SOuP-pluginen for å få innholdet i boksen til å se mer ut som væske. Har og etter noen tilbakemeldinger, revidert deler av animasjonen til kameraet. Føler at jeg begynner å nå et ferdig resultat etterhvert, samt er jeg helt nødt til å begynne å se på lyssetting og materiale til “brusen”.

Her er den foreløpelige playblasten til halvparten av animasjonen.
Playblast 1

Under finner dere link til noen nParticle fluid simulations jeg gjorde for å finne ut hvor mange partikler jeg trenger for å få til et realistisk resultat.
Test 1
Test 2
Test 3 (størst oppløsning)

Posted in 3ddesign2010, Semesteroppgave, Stuk | Leave a comment

Suppe

Det er tirsdag, og på tide med en oppdatering!

Etter å ha vært i elevsamtale med Henning og Odd i går formiddag, har jeg valgt gå bort ifra ideen om å bruke RealFlow. Dette siden det er mer hjelp å hente på lærer og tutorial-basis i forhold til det jeg prøver å oppnå, fremfor i RF. Har i dag instalert en gratis plugin som heter SOuP. (trykk for å se eksempler) Én ting den blant annet kan gjøre, er å få nParticles (innebygd partikkelsystem i Maya) til å se mye mer realistisk ut som væske. Trass i at det kan bli litt tunge scener en gang i blant, ser det ut til at dette er en lettere måte for meg å gå frem på. Nå må jeg bare få kjørt ut en ny playblast og begynne å animere, slik at jeg vet hvor stor og hvor fort spruten skal stå opp av brusboksen.

Utover alt dette, fikk jeg beskejd av Odd om å gjøre noen detaljer på toppen av boksen om igjen, selv om man ikke ser så allverdens til den i animasjonen (i teorien ihvertfall). Men argumentet om at når man velger en oppgave som er såpass lett modelleringsmessig, bør i det minste de modellene man bruker se realistiske ut i forhold til virkeligheten. Legger ved et bilde slik at dere kan se hvordan den nye “åpnings-pinken” ser ut.

 

Videre har jeg og drevet å testet litt frem og tilbake på hvordan jeg skal gjøre lyset. I første omgang virket det greit å ta et HDRI-Panorama av fotostudioet på huset og bruke det som lysklide, men etter mye frem og tilbake (og muligens med tanke på rendertid, dette bildet tok 28 minutter) lurer jeg på om jeg må se meg om etter andre, gode løsninger.

Velvel, skal ikke rote for mye med hva jeg jobber på fra dag til dag, men det er greit å ha en fungerende løsning i bakhodet når jeg først begynner å sette den opp.

Her har dere en screengrab av hvordan scenen min ser ut per dags dato.

Posted in Semesteroppgave | Leave a comment

Dagen i dag

Har for det meste gått med på å lære seg basicen i RealFlow, et program som er godt kjent i bransjen for å kunne produsere realistiske væske-simmuleringer på kortere tid enn de mulighetene man har om man bruker standrard-greiene som følger med programmet man bruker (dette varierer selvsagt fra program til program, men det er ihvertfall kjappere enn maya fluids).  Det går raka vegen fremover, og jeg ser for meg at jeg kommer til å bruke denne uka samt deler av neste for å lære meg såpass at jeg kan bruke det i semesteroppgaven.

Legger ved et bilde fra hvordan brusboksen i seg selv har det nå for tiden. Det eneste jeg sliter litt med, er å få den shiny samtidig som man klart og tydelig ser teksturen.

Posted in blendshapes, Semesteroppgave | Leave a comment

Animatic

I dag har jeg gjort ferdig animaticen til animasjonen min. “Straight of the bat” har jeg fått tilbakemeldinger om at den trenger mer futt, at jeg ikke må la ting stoppe helt opp, samt at jeg må lage en aldri så liten rigg til brusboksen. Snakket med Henning angående dette, og fikk beskjed at det burde holde plenty med to enkle blendshapes – noe jeg kommer til å gå for slik at jeg kan spare litt tid, samt oppnå nøyaktig det utseendet jeg er ute etter.
Semester playblast på youtube

*edit*
Siden det å sette opp blendshape med en lattice-deformer ikke tar så uhorvelig lang tid, gjorde jeg det når jeg først var i gang.

Posted in Semesteroppgave | Leave a comment

Semester update 2

I dag har jeg begynt å lage en playblast av hele animasjonen, slik at jeg lettere kan se hvor lange de forskjellige scenene skal være, og hvordan jeg burde klippe for å få mest mulig driv i den. Har og tuakla litt frem og tilbake med forskjellige måter å få boksen til å ese ut på, men endte med en grei måte å gjøre det på som Henning hjalp meg med.

Posted in Semesteroppgave | Leave a comment

Begynnelsen på slutten

I dag har jeg skrevet fremdriftsplan og modellert brusboksen som jeg har tenkt til å bruke i semesteroppgaven. Har gjort noe lignende på fritiden tidligere, så det var ikke spesielt mye pes å få til detaljene som trengs på toppen av boksen. Sjekk ut!

Posted in Semesteroppgave | Tagged | Leave a comment