Jun 12

Her er mitt endelige resultat

 

Her er min pdf-dokumentasjon (stort sett det samme som står i bloggen)

Jun 10

Jeg fikk beskjed om at det var bedre å bare lage turntable på en enkel scene, istedenfor naturen. Derfor måtte jeg begynne forfra med rendring og scene-/lysoppsett.

Jeg lagde en plane, med avrunda hjørner, og brukte to svarte vegger (surface shader) og et hvitt tak (surface shader).

Jeg satte opp area lights, spot lights og point light til å lyse opp scenen.

Jeg rendret i Mental Ray, og tok med bl.a ambient occlusion og Z-depth.

Jun 01

Ikke så mye å skrive om denne gangen. Nest siste uka med semesteroppgaven har mye av tiden gått til testrenderer og lignende. Jeg har gjort ferdig landskapet, og laget kamerakjøring rundt og gjennom bussen.

Siste uka går til å rendre ut alt, og sette sammen hele prosjektet.

May 25

Denne uka har det gått fremover. Jeg begynner virkelig å se resultater, noe som jeg synes er gøy.

Tekstur og shading av bussen er ferdiggjort, både utvendig og innvendig.

   

Jeg tenker å animere bussen litt, at den kjører et lite stykke. Derfor har jeg rigget bussen, og kommet godt i gang med animasjonen. Utfordringen der ligger i å få bussen til å bevege seg realistisk i forhold til styring og bremsing.

Jeg har også begynt å lage et enkelt landskap med vei som bussen skal kjøre på.

May 16

Denne uka var det bare 3 skoledager. Jeg fikk tid til å teksturere dekkene og utsiden av bussen.

Jeg slet lenge med å legge tekstur oppå car shaderen. Jeg googlet og fant noe som hjalp meg på vei.

Jeg skulle legge en phong med (ikke heldekkende) tekstur oppå mi_car_paint_phen. Teksturen koblet jeg til phongen gjennom color, transparency og specular color. I hypershaden tok jeg blendColors og la tekstur-phongen på color1, og car_paint på color2. Jeg hadde laget en transparent til teksturen (hvitt der det var tekstur, og transparent der car painten skulle være), og koblet den til Blender-attributen. Deretter koblet jeg blendColors til en surface shader som jeg knyttet geometrien til.

Til dekkene lagde jeg mønster til sporene, som jeg valgte å bruke displacement til, også lagde jeg mønster på sidene.

Ikke helt ferdig med utsiden, men neste uke ferdiggjør jeg forhåpentligvis alt sammen.

May 10

Denne femte uka i semesteroppgaven har jeg blant annet:

 

                                                     

- lagt til åpne-dør-attributer                 - “mappet” de fleste objektene                   – laget gardiner

 

   

- begynt å legge til de riktige materialene

 

Jeg har også ryddet opp i mesh’en i setene, slik at jeg fikk betydelig færre polygoner der (fra 10 mill til 300 000 polys i bare setene) .

Mye forskjellig å gjøre, noe som gjorde det gøyere å arbeide.

May 04

Denne uka var det bare 3 skoledager, så jeg fikk ikke nok tid til å gjøre meg helt ferdig med modelleringen, men det er veldig få detaljer igjen nå. Regner med å bli ferdig på mandag eller tirsdag.

Stort sett lagde jeg de små detaljene rundt dashbordet, og hyllene inne. Jeg hadde litt problemer med hvor jeg skulle “gjemme” kantene i taket, men tror jeg klarte det ganske bra.

Det tok lengst tid å få til de små detaljene, men jeg synes at det blir mer realistisk på denne måten.

Jeg modellerer fortsatt alt sammen helt enkelt ved å bruke flater, kuber, sylindrer eller kuler. Gelenderer (handrails) lager jeg ved å extrude en sylinder gjennom en nurbs-kurve.

Apr 27

Denne uka har jeg jobbet med innsiden av bussen. Setene og alt stæsjet inne er mange detaljer, og tar lang tid.

^ Enda en testrender. Setene utgjør en stor del av polygonene.

Delene rundt framdøren og bakdøren har tatt lengst tid å holde på med, og vært mest kjedelig. Det gøye er å se resultater i raske testrenderer og når jeg sammenligner med referanser.

Det siste jeg gjorde denne uka var å modellere guide-setet og sjåførsetet. Bildet viser en skjermdump fra (Autodesk) Maya, som forresten er det eneste programmet jeg har brukt hittil.

Neste uke skal jeg begynne på dashbordet, og forhåpentligvis gjøre meg helt ferdig med modelleringen.

Apr 20

Jeg har begynt å modellere bussen. Jeg har gjort det slik at jeg lagde stort sett alt på den ene siden, for deretter å speile det over på andre siden.

Jeg har sett etter flere referansebilder, tatt fra forskjellige vinkler og laget det så likt som mulig.

Vanskeligheter jeg har kommet i er vinduene og hvordan de best mulig glir inn i de svarte “rammene”. Ellers har de mange detaljene bare tatt tid.

Jeg gjorde en testrender med en rask shading allerede på onsdag (18.4.) for å se sånn ca hvordan modellen blir på utsiden.

Etter ca to uker (brukte en del av første uke også) med modellering har jeg blitt omtrent ferdig med utsiden av bussen.

Etter å ha laget logoen på forsiden og baksiden tenker jeg det er tid til å prøve å lage en bra innside.

Apr 10

Jeg har funnet ut at jeg vil bli bedre på å lage kjøretøy. Derfor har jeg bestemt meg for å lage en buss av nyere modell. (Typen buss er tifeldig valgt til å være en MAN Lions Coach L Supreme).

Det kan hende at jeg mot slutten setter inn et busskur ved siden av bussen, og/eller en animasjon der bussen kjører litt. Men først og fremst er det detaljene på selve bussen som jeg fokuserer på.

 

Detaljene på bussen kan være få eller mange. Når jeg ser på (Google) andre 3d-modeller av busser, så har de fleste enten lav kvalitet (få polygoner) eller ingen interiør. Dette ønsker jeg å gjøre noe med. Derfor har jeg lyst å ha så mange detaljer som mulig for å få et mer realistisk bilde. Da velger jeg å bruke god tid på modelleringen.

Jeg har satt opp en arbeidsplan som jeg kommer til å følge sånn omtrentlig. Jeg bruker den for at jeg ikke skal bruke alt for mye tid på en del, slik at jeg blir ferdig aller senest til mandag, 11.juni.

Start- og sluttidspunktene på arbeidene er ikke satt helt til siste dag i uken, for at det ikke er helt fastsatt, men flytende. Unntaket er ferdigstillingen, for jeg ønsker å være helt ferdig senest til søndag, 10.juni.

 

Skisse:

 

(klikk på bildene for full størrelse)

Thomas Åsnes