Semesteroppgave

Beskrivelse
Jeg har valgt å lage mitt eget merke som semesteroppgave for mediedesign 2012. Navnet POIKZ er et kallenavn jeg har brukt på andre oppgaver i løpet skoleåret, men har vært brukt i godt over 8år. Et av de viktigste punktene med et merke/brand er selve navnet, personlig syntes jeg det fungerer best med ett ord. Som f.eks kjente merkevarer som Superdry, Humör, Levis og Diesel, er noen ord/uttrykk som man enkelt kan huske og kjenne igjen. I likhet med disse og andre kjente merker, ønsket jeg å skape et merke som var stilrent og tydelig. POIKZ er et navn som fester seg godt når man først har hørt det, med en litt “skandinavisk vri” over seg. Det er nok noen som assosierer POIKZ med det svenske ordet pojke/pojkar, men de har ingen tilknytning til hverandre.

Selve t-skjortene er produsert av RTG-holding, hvor jeg har vært i kontakt med Tue Deleuran (en av skaperene bak merket; Björkvin). Innkjøpskoordinator for Carlings
(Peter Korneliussen) har vist interesse for merket, og ønsker et ferdig resultat som kan vurderes i løpet av August – ansatte på SWAG ønsker også et ferdig produkt. Hans Petter Hammersmark fra “The Voice” på Tv2 har sagt ja til å stille opp som frontfigur for merket og promotere det via. sosiale medier som Facebook og Twitter, så fort det ferdige produktet er klart.

POIKZ (Magnus Eikeland) er registrert i brønnøysundregistrene, organisasjonsform: Enkeltpersonforetak – Organisasjonsnummer: 998 095 409

Evalurering
Når vi fikk levert oppgaven, gikk det ikke lang tid før jeg kom frem til hva jeg ønsket å lage. Navnet på temaet var allerede klart, hvordan det ferdig resultatet skulle se ut ble en større utfordring enn forventet. Etter at tidsplanen var satt på plass, startet jeg på skisser av logoen i Illustrator. Utrolig fornøyd med første utkast, men det viste seg fort at den ikke var like tydelig som jeg trodde. X antall skisser senere og to spørreundersøkelser i Tønsberg, om hvilken variant som var mest tydelig og visuelt bra – var det ingen tvil om hvilken variant som egnet seg best. Selve t-skjorte prossesen og dialog med RTG-holding har tatt mye mer tid enn beregnet, I skrivende stund er produksjonensatt igang, å vil bli sendt til Norge i løpet av 3-4uker.

Til websiden ønsket jeg å skape noe som så grafisk og visuelt bra ut. En side som viser logoen og produket på best mulig måte og samtidig fremstår som minimalistisk og stilren. Det er også satt opp en mulighet for å velge hvilken utgave av siden man ønsker å anvende, noe som ikke var planlagt eller satt opp på tidsplan – men glad for at jeg valgte å ta det med. Siden fungerer også som en “responsiv” side, både horisontalt og vertikalt på bla. Ipad, Iphone og andre smarttelefoner. Ettersom det er to varianter av nettsiden, følte jeg at nettbutikken som begge sidene er koblet opp mot – stilte best som en egen side, med andre farger. Favicon (nettleser ikonet) var også en liten detalj jeg ønsket å gjøre noe med, slik at hvert ikon har samme farge som siden. Det er også satt opp to muligheter for å sende mail, de som har gmail kan anvende “Contact” på siden – Contact i nettbutikken fungerer uavhenging av hvilken e-post adresse man anvender.

I nettbutikken har det også blitt lagt til en oversikt over hvor mange t-skjorter som er på lager, i prosent – det er heller ikke mulighet for å bestille et høyere antall enn det som er registret på siden. På facebook siden til POIKZ, har det blitt satt opp en mulighet for å kunne forhåndsbestille produktet, med en nedtelling til “release” – det er også satt opp en link til nettbutikken.

Bildene som er brukt til siden, er tatt av Runar Meidell Hansen (Tusen Takk!). Jeg har jobbet med bildene i Photoshop og endret farger samt lagt på logo, for å skape en illusjon av hvordan produktet kan se ut.

- For å lese mer om selve arbeidsprosessen, kan du trykke på Semesteroppgave under Kategorier.

Tilbakeblikk

- Det er ikke alt som har blitt som planlagt, men jeg er fornøyd med resultatet og sitter igjen med ny kunnskap om HTML/CSS (@Media). Selv om det er lange dager/netter og en krevende periode har det vært både gøy og lærerikt med nye utfordringer i løpet av de seks ukene.

- Stor takk til Gevir, som har latt meg få lov til å sitte der og bruke lokalene på kveldstid, med tilgang til kaffe og sofa.

Ressurser:
Fotograf: Runar Meidell Hansen
Facebook side
Hjemmeside

-

http://bigcartel.com/
http://www.shortstack.com/
http://vegas.jaysalvat.com/
http://www.responsinator.com/?url=poikz.com
http://kuler.adobe.com/#themes/mostpopular?time=30
http://www.w3schools.com/css/css_mediatypes.asp
http://www.shirt-print.info/pantone_color_chart.htm

http://www.rtg-agency.com/index.html
http://classictutorials.com/2011/07/customizing-and-branding-a-qr-code/
http://www.colorhexa.com/8a9fba

Programmer:

- Photoshop
- Illustrator
- InDesign
- Dreamweaver
- Filezilla

Fem arbeider:
Utplassering uke.26 – Edda Media (Annonseproduksjon)
Oppgave:1
Oppgave uke 50 Adobe After Effects – Motion Graphics.
Oppgave Uke 43 Logo “NM Friidrett 2013″
Oppgave Uke 36 – Adobe illustrator – “Luggage Label”

Linker:
www.poikz.com
www.facebook.com/PO1KZ

Designmanual:
PDF
SWF

- Magnus Eikeland



No Comment