Semesteroppgave

Beskrivelse
Jeg har valgt å lage mitt eget merke som semesteroppgave for mediedesign 2012. Navnet POIKZ er et kallenavn jeg har brukt på andre oppgaver i løpet skoleåret, men har vært brukt i godt over 8år. Et av de viktigste punktene med et merke/brand er selve navnet, personlig syntes jeg det fungerer best med ett ord. Som f.eks kjente merkevarer som Superdry, Humör, Levis og Diesel, er noen ord/uttrykk som man enkelt kan huske og kjenne igjen. I likhet med disse og andre kjente merker, ønsket jeg å skape et merke som var stilrent og tydelig. POIKZ er et navn som fester seg godt når man først har hørt det, med en litt “skandinavisk vri” over seg. Det er nok noen som assosierer POIKZ med det svenske ordet pojke/pojkar, men de har ingen tilknytning til hverandre.

Selve t-skjortene er produsert av RTG-holding, hvor jeg har vært i kontakt med Tue Deleuran (en av skaperene bak merket; Björkvin). Innkjøpskoordinator for Carlings
(Peter Korneliussen) har vist interesse for merket, og ønsker et ferdig resultat som kan vurderes i løpet av August – ansatte på SWAG ønsker også et ferdig produkt. Hans Petter Hammersmark fra “The Voice” på Tv2 har sagt ja til å stille opp som frontfigur for merket og promotere det via. sosiale medier som Facebook og Twitter, så fort det ferdige produktet er klart.

POIKZ (Magnus Eikeland) er registrert i brønnøysundregistrene, organisasjonsform: Enkeltpersonforetak – Organisasjonsnummer: 998 095 409

Evalurering
Når vi fikk levert oppgaven, gikk det ikke lang tid før jeg kom frem til hva jeg ønsket å lage. Navnet på temaet var allerede klart, hvordan det ferdig resultatet skulle se ut ble en større utfordring enn forventet. Etter at tidsplanen var satt på plass, startet jeg på skisser av logoen i Illustrator. Utrolig fornøyd med første utkast, men det viste seg fort at den ikke var like tydelig som jeg trodde. X antall skisser senere og to spørreundersøkelser i Tønsberg, om hvilken variant som var mest tydelig og visuelt bra – var det ingen tvil om hvilken variant som egnet seg best. Selve t-skjorte prossesen og dialog med RTG-holding har tatt mye mer tid enn beregnet, I skrivende stund er produksjonensatt igang, å vil bli sendt til Norge i løpet av 3-4uker.

Til websiden ønsket jeg å skape noe som så grafisk og visuelt bra ut. En side som viser logoen og produket på best mulig måte og samtidig fremstår som minimalistisk og stilren. Det er også satt opp en mulighet for å velge hvilken utgave av siden man ønsker å anvende, noe som ikke var planlagt eller satt opp på tidsplan – men glad for at jeg valgte å ta det med. Siden fungerer også som en “responsiv” side, både horisontalt og vertikalt på bla. Ipad, Iphone og andre smarttelefoner. Ettersom det er to varianter av nettsiden, følte jeg at nettbutikken som begge sidene er koblet opp mot – stilte best som en egen side, med andre farger. Favicon (nettleser ikonet) var også en liten detalj jeg ønsket å gjøre noe med, slik at hvert ikon har samme farge som siden. Det er også satt opp to muligheter for å sende mail, de som har gmail kan anvende “Contact” på siden – Contact i nettbutikken fungerer uavhenging av hvilken e-post adresse man anvender.

I nettbutikken har det også blitt lagt til en oversikt over hvor mange t-skjorter som er på lager, i prosent – det er heller ikke mulighet for å bestille et høyere antall enn det som er registret på siden. På facebook siden til POIKZ, har det blitt satt opp en mulighet for å kunne forhåndsbestille produktet, med en nedtelling til “release” – det er også satt opp en link til nettbutikken.

Bildene som er brukt til siden, er tatt av Runar Meidell Hansen (Tusen Takk!). Jeg har jobbet med bildene i Photoshop og endret farger samt lagt på logo, for å skape en illusjon av hvordan produktet kan se ut.

- For å lese mer om selve arbeidsprosessen, kan du trykke på Semesteroppgave under Kategorier.

Tilbakeblikk

- Det er ikke alt som har blitt som planlagt, men jeg er fornøyd med resultatet og sitter igjen med ny kunnskap om HTML/CSS (@Media). Selv om det er lange dager/netter og en krevende periode har det vært både gøy og lærerikt med nye utfordringer i løpet av de seks ukene.

- Stor takk til Gevir, som har latt meg få lov til å sitte der og bruke lokalene på kveldstid, med tilgang til kaffe og sofa.

Ressurser:
Fotograf: Runar Meidell Hansen
Facebook side
Hjemmeside

-

http://bigcartel.com/
http://www.shortstack.com/
http://vegas.jaysalvat.com/
http://www.responsinator.com/?url=poikz.com
http://kuler.adobe.com/#themes/mostpopular?time=30
http://www.w3schools.com/css/css_mediatypes.asp
http://www.shirt-print.info/pantone_color_chart.htm

http://www.rtg-agency.com/index.html
http://classictutorials.com/2011/07/customizing-and-branding-a-qr-code/
http://www.colorhexa.com/8a9fba

Programmer:

- Photoshop
- Illustrator
- InDesign
- Dreamweaver
- Filezilla

Fem arbeider:
Utplassering uke.26 – Edda Media (Annonseproduksjon)
Oppgave:1
Oppgave uke 50 Adobe After Effects – Motion Graphics.
Oppgave Uke 43 Logo “NM Friidrett 2013″
Oppgave Uke 36 – Adobe illustrator – “Luggage Label”

Linker:
www.poikz.com
www.facebook.com/PO1KZ

Designmanual:
PDF
SWF

- Magnus Eikeland

Onsdag.6.5.12 – @media ?

En smule stressa om dagen, ettersom ikke det er alt som faller like enkelt på plass og personlig føler jeg ikke har noe som helst. Websiden begynner å ligne på noe, men det er fremdeles små detaljer som gjenstår. Bla. et forsøk på å gjøre siden “responsiv”/tilpasse seg ulike platformer som til nå ikke ser helt bra ut. Den ser riktig nok litt annerledes ut på mobilen, men ikke slik som den burde være. Det frister å kjøpe en side/theme som har dette ferdig montert, men hva er utfordringen i det ?

Det blir stadig noen små endringer både på facebook siden og selve websiden, frem til det er noe jeg kan si meg fornøyd med. Pre-order funksjonen på facebook, trenger en oppdatering og knappene har blitt endret siden sist.

Jeg den har blitt mer “fresh” og innbydende, selv om venstre del av cover bildet virket tomt (finne en løsning på det!). Som sagt skulle det bli en tur i studio forgie søndag, med godt over 400stk var det nok å velge mellom, veldig fornøyd med de bildene som vil bli tatt i bruk. Tusen ganger takk til;

-  Runar Meidell Hansen (facebook) som har tatt alle bildene og takk til de frivillige som stilte opp! Tanken er å bruke forskjellige bilder, forskjellige steder på siden og facebook/big cartel.

For de som har sett på kodene til POIKZ siden, kan man se at det har kommet;
   @media screen and ( max-width: 930px ) {

    #footer{
 font-size:14px:}
#summer p{
 font-size:100px;
   }

innenfor <style> <!– type=’text/css’  –>  </style>, som bestemmer hvordan siden skal reagere ettersom hvor stor bredden på nettleseren er (?!). Første gang jeg har prøvd det, så kan trygt si at utfallet er usikkert. Men ganske sikker på det er mulig få til noe som fungerer slik som det skal før fristen, forhåpentlighvis Iphone (320×480). Ettersom det mest sannsynelig er den smarttelefonen de fleste anvender. @media screen må også endrer til @media handheld, som burde gå helt fint!Så fort dette er på plass, beveger jeg meg videre med å få samlet informasjon til en profilmanual. Skisser til visitkort, brevark m.m og muligens en flash avhening av hvor mye tid som er igjen…

Sensocure

Uke.22: HTML – Big Cartel – Facebook page.

HTML:
Da er jeg endelig i gang med HTML/CSS, ikke at det egentlig er så mye å kode, er det greit å ha ting på plass. Har fått gjort litt i dag, koder det aller meste selv, hvis det er noen <tags> jeg er usikker på så finner man det som regel på w3school. Det gjennstår jo fremdels litt detaljer her og der, men det kommer seg nok ganske fort i løpet av uken. Bilder må bli endret, info/undersider må tilføyes osv.

For de som kjenner til HTML/CSS fra før, ser man nok ganske enkelt hva som har blitt gjort. For de av dere som ikke kjenner til “språket” så er jeg litt usikker på hvordan jeg skal forklare det. Skal prøve og få lagt ut et innlegg med hva som er hva, kan jo være greit å ha i etterkant :)

Oversikt over CSS strukturen;

Ikke så mye å skryte av helt enda, men det hjelper seg. Som nevnt tidligere så er det ikke meningen at det er så “veldig mye som skjer” på siden. Som man tydelig kan se, så må ting ordnes opp i her, men tenker som så at så lenge all kodingen er på plass, så kan jeg alltids bytte bilder/tekst i etterkant uten problemer. Alt av innhold skal også mer sentralt, ikke slik som det ser ut nå.

BIG CARTEL:
Big Cartel provides you with your own independent store to sell your stuff online.” – Helt perfekt i første omgang! Bare få satt opp en pay-pal konto og endre litt på min egen big cartel side.  Her må også bildene bli endret på så fort dette er på plass. Det blir en liten foto session på Søndag (3.juni), slik at jeg har noen andre bilder jeg kan bruke frem til Hammersmark stiller opp. I likhet med poikz siden, vill nok også denne få en forandring i løpet av neste uke.

FACEBOOK PAGE:
Facebook siden har allerede vært oppe en stund, for å teste litt forskjellige saker og “apps”. Igjen, cover bildet her vill også bli endret så fort dette er på plass, andre bilder generelt!  Men har fått lagt til en forhåndsbestilling applikasjon, som fungerer helt fint. Big Cartel sin app har også blitt tilføyd på siden, med en link videre til selve “butikken”.

Uke.21 – “Slogan” – Bestilling – Farger og Fronting.

BESTILLING:
Ok, Jeg har fått plassert bestillig av t-skjorter i dag hos RTG Holding. Det tar alt fra 3-4 uker før det ferdig produktet kommer hit til Norge, så da kan jeg vell egentlig bare glemme å ha de ferdig innen 11.Juni. Men andre ord så må jeg komme på en midlertidig løsning på bildene som skal være på websiden, eller få noen placeholders som er så like som mulig det utrykket jeg ønsker å få fram.

Fremdeles ikke begynt på websiden, så man kan trygt si jeg ligger ett stykke bak planen. Men har endret litt meninger om hvordan den skal se ut, også ønsker jeg å få laget en responsiv side, slik at den vill endre seg etter hvilken platform man bruker.

Fremdeles noen endringer som gjenstår her, men som nevnt i starten, så skal man enkelt og greit skjønne hva slags side man er på. Det skal være en enkel og “clean/fresh” følelse, som gir brukeren lysten til å navigere seg rundt på siden. “What you see, is what you get” – Føler ikke man trenger noe “fyrverkeri” når man kommer inn, det er t-skjorter som er produktet og det er det brukerene får.

Det blir uten tvil mange lange netter i vente, men det for ta den tiden det tar. Jeg skal gjøre mitt aller beste for å sørge for at så mye som mulig er på plass innen 11.Juni.

BILDENE TILHØRER  RUNAR HANSEN

FRONTING:
Hans Petter Hammersmark er fremdeles positiv og spent på ferdig produktet, å kan promotere POIKZ på facebook siden sin når han får tilsendt produktet. Så blir det en ordentlig foto session i senere tid.

FARGER:
Endelig kommet frem til de pantone fargene som jeg syntes ligner mest mulig på de jeg ønsker.Som er nødvendig for print… ikke “photoshop farger”
Det kommer altså da, to varianter av t-skjorten. Begge i følgende størrelser;

5 x Small, 10 x Medium, 30 x Large og 5 x X-Large.

“SLOGAN/SYMBOl”:
I første omgang er “Take me Home”, som helt ærlig ble en ganske spontan løsning, for å ha noe på hang tagen/etiketten og i nakken. Det vill også bli brodert en “P/symbol” nederst på venstre side av t-skjorten i samme farge som print.

Uke.20 – Frontfigur

Etter litt frem og tilbake på utkikk etter en frontfigur til POIKZ, kom det inn en hyggelig tilbakemelding i helgen. Sendte en forespørsel til Hans Petter Hammersmark å fikk følgende svar;

Hammersmark gjør et solid byks oppover på oddsrankingen og er nå rangert på tredjeplass av samtlige deltagere, bak favorittene Monica Blomeld og Shaun Bartlett.

Så med fotostudio, makeup artist og frontfigur på plass, må jeg finne en dag det passer for alle til å få tatt noen bra bilder og ha noe mer solid til Carlings.
Det vill bli bestilt t-skjorter fra RTG denne uken, men i stedet for 100stk av en farge/print som først var planen, har vi fått ordnet at jeg heller kan få 50stk av en versjon og 50stk av en annen.

Uke.18 – Spørreundersøkelse ?!

Etter en times tid på Farmanstredet med verdens mest amatørmessige spørreundersøkelse, fikk jeg til slutt en tilbakemeldig av totalt: 32stk. Det endte opp med følgende -
POIKZ = 17stk
DOIKZ = 15stk
(personer fra ca.15 – 60år)

Da er det jo ganske jevnt over hva folk mener/leser, selv om det helst skulle vært null på “doikz”. Noen av tilbakemeldingene var bla:

- “Doikz, Ooikz ?, det ser ut som en D med en tupp”
- “DOLKZ ? er det en L, polkz… dolkz ?”
- “det står Poikz! :)
- “seff, hvis det blir kjent så veit jo alle hva det er da!”

også par og grupper hadde det enkelt med og svare det samme som partneren sin eller arbeidskollegaen, men som de aller fleste kunne si seg enig i hvis de viste at navnet er “poikz”, så ser de det med engang. Andre hadde problemer med å utale navnet, men det var mange nok som sleit når Skype først kom i 2003 , “Skaipe, skYpe?”. Trikset med å få det ut til folket er jo såklart at det er kjent, noen kjenner noen som kjøpte det og at fler ønsker produktet, å forhåpentlighvis blir det noe “alle” har et kjennskap til.

Noen av de forslagene folk på  gaten kom med.

Uke.18 – Logo & Historie

Farm Fresh Clothing og Moods of Norway sine logoer kan man vell si er ganske like, det er nok ikke umulig at noen har “kikket litt” når Moods har butikk i California, samme sted som Farm Fresh holder til.

P’en på poikz og drÅpe er nok også ganske like, men alikevell ikke (?). Det har vært litt forskjellige meninger om det står “poikz” eller “doikz”. I mine øyne er det en P, å jeg skjønner at den kan se ut som en D for noen, men dette er noe jeg skal undersøke videre og spørre folk på gaten; hva står det her ?

Når det kommer til historien bak noen av de kjente merkene som f.eks björkvin og supderdry virker det ikke ut som man trenger og være så unik. Björkvin er et dansk tøymerke, som ble lansert i 2006, Merket eies, produseres og distribueres av RTG Holdning. Björkvin ble grundlagt av Rolf Björkvin og Tue Deleuran, I dag selges Björkvin-tøyet i 16 land, primært i Europa (Wikipedia)

Supergroup PLC (Superdry) ble etablert av Julian Dunkerton som Cult Clothing i Cheltenham i 1985, med pseudo-japanske/Engrish-lignende japanske ord på sine klær. Superdry har ingen reklame, men en slitt skinnjakke båret av fotballspilleren David Beckham solgte 70 000 eksemplarer fra 2007 til midten av 2009 og har blitt en bestselger for selskapet. Merket blir solgt i over 20 land over 4 kontinenter (Wikipedia).

- Jeg vill tro at så lenge produktet ser bra ut og gir høy kvalitet til en svært rimelig pris. Å sørge for at den totale opplevelsen for kunden er så hyggelig som mulig, så er man godt på vei.

Uke.18 – Dynamicweb

Da er uke.18 i gang, å det er på tide med webside. På skolen har vi vært innom både Dreamweaver CS5.5 og WordPress, så denne gangen skal jeg bruke et annet program for administrasjon og redigering av nettside og nettsted.
Dynamicweb eCommerce kommer i tre forskjellige versjoner for å imøtekomme alle dine behov, enten de er en nettbutikk som er fullt integrert med ditt ERP-system, et lukket nettverk av forhandlere eller bare en grunnleggende nettbutikk som er fremfor alt enkelt og rimelig å vedlikeholde.

Ved siden av dette, blir det forhåpentlighvis en bestilling på t-skjorter, visitkort/klistremerker og logo i løpet av uka.
regner med det kan ta alt fra 1 – 2uker. Bestilling av visitkort og klistremerker vill bli gjort via MOO. Når det endelig produktet kommer fram, blir det en photoshoot med Runar Hansen og muligens en showcase.

 

 

 

Mavvi – Streaming site/Twitch TV

Liten oppdatering på streaming siden til Marius (Mavvi), det gjennstår litt arbeid på flash filen.. men dette skal bli løst i løpet av neste uke!

Link til siden finner du her!

Next Page »