uke 22

Denne uken har blitt brukt til å gjøre de aller siste endringene i scenen. Jeg har endret en del materialer, (alle er nå mia_material_x), for å slippe ambient occlusion layer.

Også har jeg fått god tilbakemelding angående lyssetting og render generellt, så har jeg gjort endringer å prøvd igjen. Så nå er jeg veldig fornøyd med hvordan det ser ut.

 

For øyeblikket rendrer jeg ut turntable, og i løpet av helgen kommer jeg til å rendre ut noen nye turntabler til breakdown av karakter, bil og scene, på grunn av alle endringene.

Neste uke blir brukt til siste rendering, også skal jeg compe litt på stillbildet hvis jeg har tid til dette. Så håper å få ett par dager i After Effects og Premiere.

foreløpig ser første frame av turntablen min slik ut.

Turntable preview

uke 19, 20 og 21

Disse 2 ukene har gått med til å fullføre alle modeller og ting. Karakteren min er klar, scene er klar og alle props. Det som mangler nå er eventuelle endringer i tekstur til å passe til ødeleggelsen fra karakteren min. turntable uten karakter og bil car karakter

 

Uke 21 skal brukes til å posere alt sammen i samme scene, teksturere det som trenger endringer og settings til lys og render. Håper å få rendret turntable i helgen. Har rendret ut turntable til bilen og karakteren med tekstur og wireframe. Deretter blir det comp i uke 22 og 23 i tillegg til render av 1 stillbilde som skal være det endelige resultatet.

Uke 17 og 18

Disse 2 ukene har det ikke skjedd så store synlige endringer, jeg har sett en del på polypainting som er Zbrush sin metode å lage tekstur på.

Etter at jeg gjorde dette testet jeg displacement og vector displacement. Foreløpig blir jeg stående på displacement, fordi jeg klarer ikke helt å få til vector displacement. Har sett noen tutorials, men får ikke til settings og synes ikke det lille jeg har fått sett er bra i forhold til displacementen jeg har fått til.

Når det er sagt så nevner jeg også at jeg har modellert opp deler av karakteren min på nytt, uv mappet og sculptet på nytt. Så nå er jeg så og si ferdig med den, det kommer T-pose render når jeg er ferdig med tekstur og de siste sculpt detaljene, og alt er satt opp i maya. Håper på å være der i midten av neste uke.

Fokuset fremover blir på props og scene.

Her er en liten sneak på hvordan teksturen ser ut foreløpig.

teksturkarakter

 

Uke 16

04

Sier meg ganske fornøyd med sculpten på karakteren min nå. Blir nok noen få endringer når jeg skal tegne tekstur til den, men foreløpig er jeg ganske fornøyd. Vurderer også en revnet bukse til den slik som inspirert av Hulken. Fordi jeg ikke er fornøyd med skrittet til karakteren, og klarer ikke helt bestemme meg for hvordan det skal se ut.

taxi01

 

 

Startet å modellere litt props til scenen / turntable i form av en Ford Victoria Crown. Tanken er at karakteren skal tråkke på bumperen og plante knyttneven i panseret. Jeg ser for meg at den skal bli en taxi, og da så klart gul, med taxi striper, en eller annen NYC eller NJC logo. Evt så blir det litt fiksjon hvis jeg har tid til det.

 

Modellering og sculpting av main character

Da har jeg kommet i gang. Startet ganske enkelt med å modellere en lav poly versjon av karakteren min. Siden karakteren min skal ha veldig mye sculpt på hele kroppen, har jeg valgt å gå enda en subdivision opp enn denne modellen. 1

 

Jeg har valgt å sette av tid til å lære meg Zbrush i løpet av semesteroppgaven. Så all sculpting, teksturering, og forskjellige maps skal lages i Zbrush. Jeg har kommet igang med sculpting og lært meg basics der med forskjellige brushes, layers, uv mapping. Denne uken kommer jeg til å se litt på bruk av alphaer som kan hjelpe meg videre på sculpten.

2

Concept art og idé

Image

concept4Her er tegninger av karakteren min.

Jeg har hentet inspirasjon fra “The Incredible Hulk” sin abomination.

Planen er å lage et stillbilde, turntable og breakdown. Scenen skal bestå av en asfalt vei, en gul taxi og karakteren min som står med ett bein på støtdemperen til taxien og har plantet knyttneven i panseret på den gule taxien.

 

 

Tidsplan foreløpig

Tidsplan:

Uke 14 – Ideer og tegning
uke 15 – Grov modellering (modeller til sculpt)
uke 16 – Lære ZBrush – Sculpting
uke 17 – Sculpting og teksturering
uke 18 – Teksturering
uke 19 – Props til scene
uke 20 – ——||———
uke 21 - Lyssetting, settings og evt mangler
uke 22 - Rendering og comp
uke 23 – Rendering, comp og breakdown
uke 24 – Siste finpussing og innlevering

eventuelle endringer vil bli oppdatert

I løpet av prosjektet vil jeg lære meg ZBrush så det kan hende at tidsplan vil bli forskjøvet litt. Har allerede litt kunnskap om Mudbox.