Logo

Velkommen til Ideblogg

Login eller Registrer deg på IDEBLOGG


Registrering er stengt.

Sorry, akkurat nå er vi midlertidig stengt for registrering!

Men, fortvil ikke. Gi oss beskjed eller send en mail til admin@ideblogg.no og vi åpner for registrering..

Glemt Passord?

Et nytt passord blir send deg på mail.

Login

LYDprod

LYDPRODUKSJON

Hvis du er teknisk anlagt, musikalsk (ikke nødvendigvis utøvende musiker), og er fascinert av innspillingsprosessen i cd-produksjon eller lyden i filmproduksjon – les videre – dette kan være noe for deg!

lyd1

Vet du hvordan en typisk pop-cd blir til?
Musikkopptak har gjennomgått en enorm teknisk utvikling de siste årene, for å henge med er det nødvendig med en bred erfaringsplattform innen alle formatene som er mest brukt i moderne musikkproduksjon. Allsidighet er et nøkkelord for en som har ambisjoner om å bli en god lydtekniker og/eller musikkprodusent.

Lyd har også fått en stadig større og mer betydningsfull rolle i film, video og multimediaproduksjoner. Utviklingen har gått fra mono (med kun en lydkilde) til stereo (med to lydkilder) til “surround” – hvor lytteren er omringet fra opptil åtte seperate lydkilder. Dette har gjort mulighetene til å påvirke stemninger, understreke og forsterke handling, og skape dramatisk eller morsom opplevelse enda større for den som jobber med lyd.

Lydproduksjonslinjen tilbyr intens, omfattende, allsidig og praktisk orientert undervisning innen alle aspekter av lyd- og musikkproduksjon. Studentene får kunnskap og erfaring i studio-opptak hvor de er med på hele prosessen – fra idé til ferdig produkt. Arbeidsområdene spenner over mange forskjellige opptaksformer og tekniske formater. En dag kan du holde på med akustiske opptak i det store studio – en annen gang sitter du kanskje med digital lydredigering i et av de mindre rommene. Lydopptak ute på “location” med påfølgende bearbeidelse og synkronisering til film-/video opptak er også en vanlig oppgave.

Arbeidsprosess
Vi starter semesteret med en grunnleggende innføring i lyd-teori og bruk av teknisk utstyr. Kort tid etter følger enkle opptaksoppgaver hvor du får sjansen til å øve inn de ferdighetene som gir grunnlag for videre utvikling. Oppgavene øker i kompleksitet og omfang – hånd i hånd med teoriundervisning – utover skoleåret. Samarbeidsprosjekter, både internt i klassen og på tvers av faglinjene, har en naturlig plass i dette opplegget.

Det legges stor vekt på at praktisk “hands on” jobbing utgjør den opplagt største delen av undervisningen. Din egen innsats vil være avgjørende for hvor vellykket resultat du oppnår. Du får en stor grad av frihet!

Lydlinjen disponerer 5 studioer (kontrollrom) i tillegg til innspillingsrom med fire iso-rom, og mobilt utstyr. Klasserom, teknisk lager og loddestasjon kommer utenom.

Jobbmuligheter
Den digitale tidsalderen har definitivt gjort seg gjeldende innenfor lyd- og musikkproduksjon. Enten det er i store profesjonelle studioer eller i små “prosjektstudioer” (ofte en musikers eget hjemme-studio) arbeides det med en mengde forskjellige digitale programmer og formater. Når man legger til alle overføringsprotokoller og filtyper som brukes opp mot multimedia-applikasjoner er det lett å forestille seg en verden av digitalt kaos. Denne utviklingen, som uten tvil vil fortsette – med enda større hastighet – skaper et behov for mennesker som behersker denne teknikken og kan “rydde opp” i alle kompabilitetsproblemer som følger i kjølvannet. Dermed ser fremtiden mye lysere ut for nye lydteknikere og produsenter som har kunnskap innen disse fagområder. Ny teknologi skaper nye muligheter!

Noen arbeidsplasser som passer for studenter etter endt utdanning er: Lydstudio (både for musikk og film), Kringkasting (NRK eller komersielle tv- og radiostasjoner), reklamebyråer, videoprodusenter og multimedia-produksjonsmiljøer. Det er også mange som ønsker å bygge opp et eget studio og ta oppdrag av mange forskjellige typer.

Uansett så er dette en spennende og inspirerende bransje, som byr på store utfordringer og store muligheter for en person med talent og de rette kvalifikasjoner.

Leave a Reply


three × = 24