Logo

Velkommen til Ideblogg

Login eller Registrer deg på IDEBLOGG


Registrering er stengt.

Sorry, akkurat nå er vi midlertidig stengt for registrering!

Men, fortvil ikke. Gi oss beskjed eller send en mail til admin@ideblogg.no og vi åpner for registrering..

Glemt Passord?

Et nytt passord blir send deg på mail.

Login

The True Story

Mange av våre tidligere studenter har gått inn i spennende yrker etter endt utdanning. Felles for alle er at de har hatt nytte av sin faglige, brede utdanning fra Idefagskolen og alle lovpriser det gode studentmiljøet. Vi har hatt en intervjurunde med mange av våre tidligere studenter. Hvis du lurer på hva du kan bruke utdanningen fra Idefagskolen til, viser disse yrkeseksemplene litt av hvilke muligheter de ulike studieprogrammene gir. “The True Story!”

Erlend-Dal-Sakshaug

Vegard-Giskehaug

Trine-Bjervig

Terje-Tollefsen

Lene-Øxnes-Therese-D

Thomas-Lokøen

Tord-Erik-Andresen

Cecilie-Berggaard

Juan-Antonio-Alamo

Lasse-Olsen

Daniel-Angyal

Andreas-B.-Jacobsen

Alexander-Staalnacke

Peder-Thomas-Nilsen

Preben-Kjær-Thorstenesen

Askil-Holm

Anette-Sørlie-Jacobsen

Roger-Berg

Christian-Albert-Eng-Kristoffer-Kormilitzin

Martin-Anderson-Fredrik-Arntzen

LYDproduksjon 2006-07 Daniel Angyal
Hvor jobber du og hva jobber du med?
Jeg jobber med lyd-etterarbeid hos The Chimney Pot, som er et etterarbeidshus i Oslo som baserer sin produksjon på reklame- og filmmarkedet, som generelt omhandler etterarbeid på lyd og bilde, som editing av film-medier, fra offline(skisse) til final online(ferdig produkt) – online er en type ferdigstilling av video, en bildearbeidsform/vfx med verktøy som Smoke og Flame, ellers gjør vi diverse visual effects/animering, colorgrading av diverse film/reklame-medier, lydlegging av spillefilmer og reklame, samt 16mm og 35mm film scanning. Etterarbeid på film og reklame er veldig mangfoldig og byr på mange utfordringer, både teknisk og kreativt, samtidig som det kjempegøy å jobbe i et innovativt miljø – man er nødt til å holde et høyt kvalitetsnivå på det man lager og leverer til enhver tid. Jobber man i etterarbeidsbransjen, får man være med på mange spennende små og store prosjekter, spillefilmer, kortfilmer, masse reklame, og andre ting som et prosjekt kan omhandle, og det kan være alt fra å dra med militæret for å skyte skarpt med våpen fra krigen, for å kunne gjengi et virkelighetsekte lydbilde – som f.eks på krigsscener fra en av våre siste filmer Max Manus.
Låter tøfft. Gjør man lyd på en hel spillefilm er det også mye lydlogistikk med inne i bildet – da vi er flere som jobber på samme film, man må til slutt sitte igjen med et endelig prosjekt, i vårt tilfelle Pro Tools prosjekt, som vi mikser og mastrer på Frogner Kino – en kino som The Chimney Pot driver og bruker som digital miksekino. Der sitter vi på en fantastisk Icon Pro Tools rigg, med to maskiner, som kjører synonymt over tidskode, da prosjektene har en tendens til å bli veldig store mot master.
Hva har idefagskolen betydd for deg?
På Idefagskolen fikk jeg muligheten til å produsere hva som helst, og bruke utstyret fullt ut – og da eventuelt lære noe av egen fremdrift, sammen med andre, eller av andre. Med gode lærere og godt utstyr lærte jeg veldig mye på et år, noe som spiller en stor rolle i hva jeg valgte å sikte mot, det å jobbe som lydtekniker.
Hvorfor vil du anbefale idefagskolen?
Det er en bra skole, med gode fag og et generelt høyt nivå. Det er et sted hvor man kan lære av andres erfaringer og bruke det for å lære deg selv hvordan du vil mestre faget. Flinke lærere og fine proffe

Andreas B. Johansen
“Idéfagskolen
fikk meg på rett spor!”
I 2004 jobbet på et slitent kontor i Nord-England, og hatet det. Ved en tilfeldighet kom jeg over Idéfagskolens sommerkurs Programlederskolen. Jeg søkte, kom inn, sa opp jobben og flytta hjem.
Kurset var et vendepunkt for meg. Helt siden jeg var liten hadde jeg hatt stor interesse for video og TV, og på dette kurset fikk jeg fullstendig tenning. Jeg ble faktisk så gira at jeg rett etter kursslutt søkte på TV-produksjonsutdanningen, og kom inn. Fra før av hadde jeg fireårig business- og markedsføringsutdannelse, men det var jo ikke noe moro! Det var på tide å gjøre det jeg egentlig var laget for.
Gjennom skoleåret fikk vi jobbe fritt med de prosjektene vi ønsket, i tillegg til obligatoriske oppgaver. Det gjorde at jeg kunne konsentrere meg om videojournalistikk, som interesserte meg mest. Første skoledag kunne jeg knapt slå på et kamera, i april hadde jeg praksisplass ved TV Norge-nyhetene, og hadde flere saker på lufta.
Den raske utviklingen var mulig fordi Idéfagskolen ga meg og mine klassekamerater rom for å jobbe så mye vi ville, med stort sett hva vi ville. Støtten vi fikk fra lærerne var viktig. Men at vi som studenter fikk fritt utløp for det voldsomme engasjementet vårt var det som gjorde oss gode. Det var veldig inspirerende å studere i et så skapende miljø, omringet av kreative sjeler på enhver kant. Vi krangla og bråkte, brølte og lo, og hadde det som plomma i egget. Ikke så mye blod, kanskje, men det var en god del svette og tårer.
Tre dager før jeg var ferdig på Idéfagskolen fikk jeg tilbud om jobb i webTV-selskapet Smartcom:tv. Der jobbet jeg først som VJ, deretter produsent og til slutt som avdelingsleder for videoproduksjonsavdelingen. Jeg var involvert i alle slags produksjoner, fra enkle nyhetssaker, til omfattende profileringsvideoer for store konsern. Jeg fikk jobbe med noen av Norges beste kommunikatorer, og hadde jevnlig kontakt med kommunikasjonsdirektører i profilerte bedrifter. Jeg opplevde Shanghai, Mumbai, Istanbul, New York, Houston og Miami for å nevne noen byer jobben brakte meg til.
I 2008 fikk jeg ny jobb som kommunikasjonsrådgiver i Norges forskningsråd. Her jobber jeg mest som skrivende journalist og med strategisk kommunikasjon. Jeg jobber altså ikke lenger direkte videoproduksjon, men jeg er ikke i tvil

Alexander StåInacke
TV-produksjon 2003-2004
Foto 2005-2006om at TV-produksjonsutdannelsen ved Idéfagskolen var det som peilet meg inn på rett spor, og som er hovedgrunnen til at jeg i dag har en jobb jeg er veldig glad i. Og jeg har ikke helt forlatt min lest: jeg skriver fortsatt manus og har prosjektlederroller i videoprosjekter i Forskningsrådet.
Jeg jobber og er medeier i et firma som heter Pixel Design AS. Pixel Design AS er en av få total leverandører av Digital signage i det Norske markedet. Vi leverer alt fra hardware, software, kanaldesign, innholdsproduksjon samt drifting av innhold.
Min jobb er å produsere videoanimasjoner/reklame til de ulike videoveggene/skjermene vi har rundt om i Norge, samt drifte og overvåke de ulike kanalene. Vi har ca 200 skjermer fordelt på 8 kjøpesentere, 11 Meny butikker, 1 bank og diverse løsninger for interninformasjon, tilsammen har vi 23 kanaler.
Idefagskolen har for meg, mer eller mindre, betydd alt! Ihvertfall når det kommer til hva jeg jobber med. Det var i løpet av årene mine på
Idefagskolen, at jeg fant ut hva jeg vil drive med. Jeg var som de fleste studenter, som ikke helt visste hva jeg ville drive med, men jeg fant fort ut at jeg hadde funnet noe som var gøy å jobbe med!
Idag jobber jeg hverken med tv-produksjon eller foto, men jeg hadde ikke kunnet jobbe med det jeg gjør nå, uten det jeg lærte på mine 2 år på Idefagskolen.
Jeg vil først og fremst anbefale Idefagskolen for det flotte miljøet som er der! Det er en skole hvor man prøver og feiler, deler erfaringer og ikke sitter fast bak en kjedelig pult og leser.
Jeg har fortsatt god kontakt med en del gamle klassekamerater, selv om vi bor i forskjellige
byer rundt om i Norge.
Jeg har ved å gå på Idefagskolen, fått akkurat det jeg vil ha ut av en skole…
“Det var i løpet av årene mine på Idefagskolen, at jeg fant ut hva jeg vil drive med.”

Peder Thomas Nilsen
FOTO 2006-07
Hvor jobber du og hva jobber du med? Siden jeg sluttet på idefagskolen har jeg jobbet som fotograf hos Fotograf Jørgensen i Sandefjord
Hva har Idefagskolen betydd for deg? Føler jeg fikk en solid faglig plattform, som et godt grunnlag for videreutvikling. Et intensivt år med fokus på det å jobbe med faget i praksis. Men det som betydde mest for meg var og ha en lærer med høy faglig kompetanse og godt innblikk i et fag som har vært i en enorm utvikling de siste ti årene.
Hvorfor vil du anbefale Idefagskolen (Hvordan var miljøet)? Vil ikke anbefale Idefagskolen til alle, men for dem som har en genuin lidenskap for det de driver med, er dette en plass det er mulig og utvikle seg masse både faglig og kreativt. Et miljø det er mulig å hente inspirasjon på tvers av linjene. Det å være omgitt av kreative folk kan være en kjemperessurs.
Hva opplever du at andre identifiserer med Idefagskolen? Tror mange ser på dette som et kosbart skoleår, noe det også er. Men for andre er det veldig verdifullt å kunne få lov til og “leke seg” på denne måten som en utdannelse innenfor disse kreative fagene, praktisk jobbing fremfor byråkratisk piss.
Hva ville du ha gjort dersom du var rektor på skolen? Vel, det er jo lett “å sitte på gjerdet og skrike”, men tror flere av disse fagene burde vært 2-årige. Så jeg ville vel kansje gitt noen av linjene muligheten til et valgfritt andre år som yttligere utdanning/fordypning til halve prisen av det første -enkelte betaler faktisk dette fra egen lomme.

Christian Albert Eng
Interiørdesign 2003 – 2004
3D-design 2004 – 2005
Kristoffer Kormilitzin
3D-design 2004 – 2005
3D-animasjon 2005 – 2006
Hvor jobber du og hva jobber du med?
Vi jobber begge i Eastwood DesignStudio, eget selskap stiftet etter endt skolegang. Vi holder til langs Akerselva i Oslo og produserer 3D grafikk og animasjon til alle typer medier. Alt fra enkle visualiseringer til produksjon av TV reklamer for store norske aktører. For tiden holder vi på med å ferdigstille to reklamefilmer og en teknisk animasjon som skal være ferdig til Jul.
Hva har Idefagskolen betydd for deg?
Idefagskolen har gitt oss en solid innføring i 3D design og animasjon og ikke minst god opplær-ing i en rekke programvare. Studietiden på
Idefagskolen har også gitt oss tilgang til et stort nettverk med flinke folk i mange bransjer. Dette er gode støttespillere å ha når utfordringer dukker opp i hverdagen.
Hvorfor vil du anbefale Idefagskolen?
Vil anbefale Idefagskolen til de som ønsker en mulighet til å lære mye av mange. Skolen er full av kreative sjeler og det er mye å hente av inspirasjon blandt flinke medelever og ikke minst lærere. Vil også legge til at den kunnskapen man klarer å tilegne seg om de andre fagene på skolen er god å “ha i sekken” til senere.

Preben Kjær Thorstensen
TV-fotograf 2005 – 2006
Har akkurat intervjuet
Paul Gray fra Slipknot.
Preben og Slash (Guns´n´roses)
i Studio.
Hva slags jobb har du?
I dag jobber jeg i fast stilling som videojournalist (reporter/fotograf) i OSLO-TV på TVNorge.
Begynte som prod.ass og cam.ass på div reklamefilmer, spillefilm (den siste revejakten), studioproduksjoner ( deal or no deal). Som fotograf på forskjellige events for bedrifter, fotograf for Viasat Sport.
Jeg jobbet også som redaksjonsmedlem i et kulturprogram på lokal-tv i ca 1,5 år. Hvor jeg bl. hadde mitt faste ukentlige innslag .
Har også vært med 2 kamerater (Pål Martin Rossing og Lars Martin Kræmer) og laget musikkvideoer som “Shoot by the blues” videoen til My midnight Creeps, “Doppelganger” videoen til Zeromancer, og “A bar in Amsterdam” videoen til Katzenjammer .
Det siste året har jeg jobbet fast som videojournalist i Oslo-TV redaksjonen på MTV MASTIFF. Hvor vi produserer daglige live-sendinger på TVNORGE.
Hva har skolen betydd for deg i den sammenheng?
Skolen har betydd mye for å få en fot innenfor bransjen og danne en relasjon til div prod.selskaper og tv-kanaler. Skolen har et godt rykte. ⇨ ⇦ ⇦ Men det kommer veldig an på personen du er om man lykkes. I forhold til om man legger ned mye arbeid og virkelig gjør en innsats.
Det har også vært veldig viktig for min utvikling, at skolen var så tilgjengelig som den var. Kunne bruke den 24 t i døgnet hvis vi ville. Man kunne da utvikle seg og lage mye egenproduserteting.
Men samtidig var det viktig å ha bra folk på skolen som var behjelpelig med veiledning og tips. At vi hadde en lærer (Anita) som hadde vært mange år innenfor tv-bransjen var veldig essensielt i forhold til at hun satt på veldig gode kontakter innen bl.a. TV2, NRK og de forskjellige produksjons selskapene. Som igjen hjalp oss som nyutdannede til å få en fot innenfor.

“Idéfagskolen
fikk meg på rett spor!”
I 2004 jobbet på et slitent kontor i Nord-England, og hatet det. Ved en tilfeldighet kom jeg over Idéfagskolens sommerkurs Programlederskolen. Jeg søkte, kom inn, sa opp jobben og flytta hjem.
Kurset var et vendepunkt for meg. Helt siden jeg var liten hadde jeg hatt stor interesse for video og TV, og på dette kurset fikk jeg fullstendig tenning. Jeg ble faktisk så gira at jeg rett etter kursslutt søkte på TV-produksjonsutdanningen, og kom inn. Fra før av hadde jeg fireårig business- og markedsføringsutdannelse, men det var jo ikke noe moro! Det var på tide å gjøre det jeg egentlig var laget for.
Gjennom skoleåret fikk vi jobbe fritt med de prosjektene vi ønsket, i tillegg til obligatoriske oppgaver. Det gjorde at jeg kunne konsentrere meg om videojournalistikk, som interesserte meg mest. Første skoledag kunne jeg knapt slå på et kamera, i april hadde jeg praksisplass ved TV Norge-nyhetene, og hadde flere saker på lufta.
Den raske utviklingen var mulig fordi Idéfagskolen ga meg og mine klassekamerater rom for å jobbe så mye vi ville, med stort sett hva vi ville. Støtten vi fikk fra lærerne var viktig. Men at vi som studenter fikk fritt utløp for det voldsomme engasjementet vårt var det som gjorde oss gode. Det var veldig inspirerende å studere i et så skapende miljø, omringet av kreative sjeler på enhver kant. Vi krangla og bråkte, brølte og lo, og hadde det som plomma i egget. Ikke så mye blod, kanskje, men det var en god del svette og tårer.
Tre dager før jeg var ferdig på Idéfagskolen fikk jeg tilbud om jobb i webTV-selskapet Smartcom:tv. Der jobbet jeg først som VJ, deretter produsent og til slutt som avdelingsleder for videoproduksjonsavdelingen. Jeg var involvert i alle slags produksjoner, fra enkle nyhetssaker, til omfattende profileringsvideoer for store konsern. Jeg fikk jobbe med noen av Norges beste kommunikatorer, og hadde jevnlig kontakt med kommunikasjonsdirektører i profilerte bedrifter. Jeg opplevde Shanghai, Mumbai, Istanbul, New York, Houston og Miami for å nevne noen byer jobben brakte meg til.
I 2008 fikk jeg ny jobb som kommunikasjonsrådgiver i Norges forskningsråd. Her jobber jeg mest som skrivende journalist og med strategisk kommunikasjon. Jeg jobber altså ikke lenger direkte videoproduksjon, men jeg er ikke i tvil om at TV-produksjonsutdannelsen ved Idéfagskolen var det som peilet meg inn på rett spor, og som er hovedgrunnen til at jeg i dag har en jobb jeg er veldig glad i. Og jeg har ikke helt forlatt min lest: jeg skriver fortsatt manus og har prosjektlederroller i videoprosjekter i Forskningsrådet.
Alexander StåInacke
TV-produksjon 2003-2004
Foto 2005-2006
Jeg jobber og er medeier i et firma som heter Pixel Design AS. Pixel Design AS er en av få total leverandører av Digital signage i det Norske markedet. Vi leverer alt fra hardware, software, kanaldesign, innholdsproduksjon samt drifting av innhold.
Min jobb er å produsere videoanimasjoner/reklame til de ulike videoveggene/skjermene vi har rundt om i Norge, samt drifte og overvåke de ulike kanalene. Vi har ca 200 skjermer fordelt på 8 kjøpesentere, 11 Meny butikker, 1 bank og diverse løsninger for interninformasjon, tilsammen har vi 23 kanaler.
Idefagskolen har for meg, mer eller mindre, betydd alt! Ihvertfall når det kommer til hva jeg jobber med. Det var i løpet av årene mine på
Idefagskolen, at jeg fant ut hva jeg vil drive med. Jeg var som de fleste studenter, som ikke helt visste hva jeg ville drive med, men jeg fant fort ut at jeg hadde funnet noe som var gøy å jobbe med!
Idag jobber jeg hverken med tv-produksjon eller foto, men jeg hadde ikke kunnet jobbe med det jeg gjør nå, uten det jeg lærte på mine 2 år på Idefagskolen.
Jeg vil først og fremst anbefale Idefagskolen for det flotte miljøet som er der! Det er en skole hvor man prøver og feiler, deler erfaringer og ikke sitter fast bak en kjedelig pult og leser.
Jeg har fortsatt god kontakt med en del gamle klassekamerater, selv om vi bor i forskjellige
byer rundt om i Norge.
Jeg har ved å gå på Idefagskolen, fått akkurat det jeg vil ha ut av en skole…
“Det var i løpet av årene mine på Idefagskolen, at jeg fant ut hva jeg vil drive med.”
Hvor jobber du og hva jobber du med? Siden jeg sluttet på idefagskolen har jeg jobbet som fotograf hos Fotograf Jørgensen i Sandefjord
Hva har Idefagskolen betydd for deg? Føler jeg fikk en solid faglig plattform, som et godt grunnlag for videreutvikling. Et intensivt år med fokus på det å jobbe med faget i praksis. Men det som betydde mest for meg var og ha en lærer med høy faglig kompetanse og godt innblikk i et fag som har vært i en enorm utvikling de siste ti årene.
Hvorfor vil du anbefale Idefagskolen (Hvordan var miljøet)? Vil ikke anbefale Idefagskolen til alle, men for dem som har en genuin lidenskap for det de driver med, er dette en plass det er mulig og utvikle seg masse både faglig og kreativt. Et miljø det er mulig å hente inspirasjon på tvers av linjene. Det å være omgitt av kreative folk kan være en kjemperessurs.
Hva opplever du at andre identifiserer med Idefagskolen? Tror mange ser på dette som et kosbart skoleår, noe det også er. Men for andre er det veldig verdifullt å kunne få lov til og “leke seg” på denne måten som en utdannelse innenfor disse kreative fagene, praktisk jobbing fremfor byråkratisk piss.
Hva ville du ha gjort dersom du var rektor på skolen? Vel, det er jo lett “å sitte på gjerdet og skrike”, men tror flere av disse fagene burde vært 2-årige. Så jeg ville vel kansje gitt noen av linjene muligheten til et valgfritt andre år som yttligere utdanning/fordypning til halve prisen av det første -enkelte betaler faktisk dette fra egen lomme.
Andreas B. Johansen
Martin Andersson
3D-design 2002 – 2003
3D-animasjon 2003-2004
Fredrik Arntzen
3D-design 2002 – 2003
3D-animasjon 2003 – 2004
Kristoffer Kormilitzin
3D-design 2004 – 2005
3D-animasjon 2005 – 2006
Hvor jobber du og hva jobber du med nå?
De siste ukene på skolen fikk jeg en telefon fra et nystartet firma i Larvik som trengte en Mediedesigner. Rotor AS er et designbyrå med Industridesign, 3D og digitale presentasjoner som satsningsområder. Jeg er partner i firmaet og har ansvaret for web-prosjektene for alle våre kunder. Det innebærer prosjektlederansvar, interaksjonsdesign, design og programmering.
Hva har Idefagskolen betydd for deg?
Da jeg lette etter studiested utmerket Idefagskolen seg som en leken, men seriøs skole, hvor man lærer mye på kort tid. Idefagskolen gjør ting på en litt annerledes måte, en måte som passer meg bra. Hjernen min fungerer veldig praktisk, og jeg lærer fort og godt om jeg får gjøre tingene selv. “Learning by doing” er riktig metode for meg. Alle får hver sin arbeidsstasjon, som er tilgjengelig nesten til alle døgnets tider. I tillegg lærer elevene av hverandre, og det er veldig flott. Det var mange flinke elever i mitt kull, og det fikk jeg mye igjen for, både faglig og trivselsmessig.
Hvorfor vil du anbefale Idefagskolen?
Som elev på Idefagskolen får du muligheten til å lære masse på forholdsmessig kort tid. Du lærer å jobbe selvstendig og du får kunnskap om hvordan du kan skaffe deg ny kunnskap slik at du aldri står fast.
Godt rustet til arbeidsliv eller videre skolegang!
Hvor jobber du og hva jobber du med?

Martin Andersson
3D-design 2002 – 2003
3D-animasjon 2003-2004
Hvor jobber du og hva jobber du med?
Etter endt utdannelse på Idefagskolen fikk jeg jobb på Filmkameratene og jobbet med barne- TV serien “Elias, Den Lille Redningsskøyta” som karakteranimatør. Da serien var ferdig startet produksjonen av langfilmen “Elias og Kongeskipet” der jeg hovedsakelig jobbet som modeling supervisor, men jobbet senere i produksjonen som animatør og assisterte render og compositing. Da denne produksjonen avsluttet registrerte jeg enkeltpersonforetaket “Animation- Hut” og åpnet for freelance arbeid. Nå er jeg innleid som modeling supervisor hos Stormstudios i Oslo og har jobbet med film, reklame og spill. Jeg jobbet som teknisk animatør på Max Manus og gjorde modellering, teksturering og animasjon på Filmene “Rovdyr” og “Radiopiratene”. Til daglig jobber jeg med onlinespillet “World Beside” der Stormstudios leverer digitalt innhold.
Hva har Idefagskolen betydd for deg?
Gjennom Idefagskolen fikk jeg muligheten til å jobbe som student på utplassering mot slutten av året. Det var også gjennom kontakter, som innleide eksperter , jeg fikk en fot innenfor bransjen.
Hvorfor vil du anbefale Idefagskolen?
Under oppholdet på Idefagskolen får man en unik mulighet til å lære faget og man bruker hverandres erfaringer og kunnskap innad i klassen. Man har egen maskin og man kan sitte lenge utover kveldene og jobbe sammen eller jobbe individuelt. Man begrenses kun av seg selv.

Fredrik Arntzen
3D-design 2002 – 2003
3D-animasjon 2003 – 2004
Hvor jobber du og hva jobber du med?
For tiden jobber jeg med vfx og supervision på Storm Studios i Oslo. Her har jeg vært siden februar og fått muligheten til å jobbe med et fantastisk team gjennom flere spillefilmer, blant annet Tommy Wirkola`s Død Snø og den mye omtalte Max Manus. Jeg jobber som delt vfx artist og prosjektleder, så hverdagen min på Storm er både variert og kreativ.
Hva har Idefagskolen betydd for deg?
Idefagskolen var for meg en konkret start på noe jeg visste jeg ville drive med. Jeg har alltid visst at film og effekter er min lidenskap, men jeg har aldri visst hvor jeg skulle begynne for å få dette som en jobb. På Idefagskolen lærer man seg å sette mål, og jeg var en som trengte dette for å lykkes.
Hvorfor vil du anbefale Idefagskolen?
Avslutningsvis kan jeg nevne at Idefagskolen har blitt det utdanningsstedet flest studioer i Oslo henter talent fra. Inntrykket av Idefagskolen er at studentene får rom for spesialisering og tid til perfeksjonering. Disse to egenskapene gjør studentene mer konkuransedyktige når de går ut av skolen.

Askil Holm
Multimedia 2000 – 2001
Hva husker du best fra Idefagskolen? Jeg husker absolutt best det gode samarbeidet mellom de ulike linjene. Jeg er musiker, men også svært interessert i det grafiske og jeg fikk dyrket alle disse egenskapene ved Idefagskolen. Noen av de beste vennene jeg har fikk jeg etter et intenst, men utrolig spennende år fra 1999 til 2000. Dette var helt i starten på multimedia, den moderne spillbransjen og dynamiske internett løsninger. Jeg følte jeg fikk være med å ta del i en spennende tid der bransjen utviklet utrolig kjapt.
Var det bra miljø på Idefagskolen? Det var et ekstremt godt miljø. Sunn konkurranse mellom elevene og gode lærere gjorde oppholdet interessant. Jeg jobbet mye for å komme godt inn miljøet i både video, lyd og de grafiske linjene. Disse kontaktene og vennene har jeg fortsatt og de betyr masse for den jobben jeg har gjort opp i gjennom årene. Fått masse støtte og jobbet side om side med mange av dem.
Hadde du noen hobbyer som du kunne holde på med mens du gikk på skolen? Jeg dyrket jo musikken, så jeg var på skolen fra 08.00 til 23.00 hver dag. I skoletida var det multimedia og grafiske løsninger. Etter skolen var det rett i studio og jobbe med låtene til hobbybandet mitt “Deadweight” på skolen. Jeg fikk også svært sans for tegning og foto på skolen.
Har du fortsatt kontakt med noen av klassekameratene dine? Jeg har kontakt med en 8-10 stykker jevnlig og de jobber i toppsjiktet i musikk og mediabransjen.
George Tanderød (Mikser for bla. Travis, og Motorpsycho) har jeg mest kontakt med. Vi samarbeidet på min første plate og vi kommer nok sikkert til å jobbe sammen på plateprosjekter i framtida også.
Har du besøkt Idefagskolen etter at du sluttet? Har vært innom de fleste gangene jeg har vært i Tønsberg. Jeg har veldig god kontakt med noen av lærerne og må innom å hilse på når jeg er i området. Masse gøy å se på skolen når jeg er innom.
Hva har Idefagskolen betydd for deg? Skolen var mitt stupebrett inn i jobbmarkedet. Både som musiker og grafiker. Jeg tok veldig mye ansvar for egen læring på skolen, og det er viktig å ha en framdrift uten at noen av lærerne eller de andre elevene må rive og slite i en. Det gjør skoleåret utrolig spennende. Rett og slett en smeltedigel som man kan få enormt mye igjen for å legge mye tid ned i.
Vil du anbefale andre å begynne på Idefagskolen? Absolutt. Mediabransjen er hard, men de som satser får jobbet med verdens tredje største industri, nemlig underholdnings- bransjen. Det er dritgøy!

Anette Sørlie Jacobsen
Mediedesign 2007 – 2008
Hvor jobber du og hva jobber du med nå?
De siste ukene på skolen fikk jeg en telefon fra et nystartet firma i Larvik som trengte en Mediedesigner. Rotor AS er et designbyrå med Industridesign, 3D og digitale presentasjoner som satsningsområder. Jeg er partner i firmaet og har ansvaret for web-prosjektene for alle våre kunder. Det innebærer prosjektlederansvar, interaksjonsdesign, design og programmering.
Hva har Idefagskolen betydd for deg?
Da jeg lette etter studiested utmerket Idefagskolen seg som en leken, men seriøs skole, hvor man lærer mye på kort tid. Idefagskolen gjør ting på en litt annerledes måte, en måte som passer meg bra. Hjernen min fungerer veldig praktisk, og jeg lærer fort og godt om jeg får gjøre tingene selv. “Learning by doing” er riktig metode for meg. Alle får hver sin arbeidsstasjon, som er tilgjengelig nesten til alle døgnets tider. I tillegg lærer elevene av hverandre, og det er veldig flott. Det var mange flinke elever i mitt kull, og det fikk jeg mye igjen for, både faglig og trivselsmessig.
Hvorfor vil du anbefale Idefagskolen?
Som elev på Idefagskolen får du muligheten til å lære masse på forholdsmessig kort tid. Du lærer å jobbe selvstendig og du får kunnskap om hvordan du kan skaffe deg ny kunnskap slik at du aldri står fast.
Godt rustet til arbeidsliv eller videre skolegang!
“Et fantastisk år!”

Juan Antonio Alamo
3D-animasjon 2005-06
Hvor jobber du og hva jobber du med?
Etter Idefagskolen jobbet som Technical supervisor på TV serien Elias og som animatør hos Qvisten animasjon på filmproduksjonen “Kurt blir grusom”.
For tiden jobber jeg som Character Rigger for EA (Electronic Arts) Canada.
Hva har Idefagskolen betydd for deg?
Etter å ha jobbet i både den norske og internasjonale bransjen med folk fra hele verden, blir det bare mer og mer klart for meg at utdannelsen jeg fikk ved Idefagskolen har gitt meg et stort forsprang. Jeg lærte meg ikke bare Maya til et høyt nivå, men de hjalp meg også med å få kontakter i bransjen.
Hvorfor vil du anbefale Idefagskolen?
En stor andel av de som nå jobber i film og tv bransjen er selv tidligere studenter ved idefagskolen. Når du kommer ut så vet de at du har hatt den samme utdannelse som de selv har hatt og det gjør det lettere for dem å ansette deg. Idefagskole studenter er kjent for sin kvalitet. Idefagskolen er flinke til å holde kontakt med folk i bransjen og kan hjelpe deg med å få drømmejobben.

Hvor jobber du og hva j
Erlend Dal Sakshaug
3D-design 2005 – 2006
Hvor jobber du og hva jobber du med?
Jeg har jobbet som karakteranimatør hos Qvisten Animasjon det siste året. Der har jeg jobbet med “Kurt blir grusom”, og nå med den nye “Pelle Politibil går i vannet” som kommer på kino neste jul.
Hva har Idefagskolen betydd for deg?
Idefagskolen var i første rekke muligheten til å kunne jobbe konsentrert rundt Maya, og å knytte kontakter og møte likesinnede. Jeg hadde aldri vært der jeg er nå hvis jeg ikke hadde gått snarveien via Idefagskolen.
Hvorfor vil du anbefale Idefagskolen?
Idefagskolen føles litt som en folkehøyskole. Man jobber på tvers av linjer, og man tilbringer veldig mye tid sammen med de samme folka hele tiden.
På toppen av det, har lærerene veldig høyt kunnskapsnivå og kan svare på det meste, nesten til en hver tid.
Jeg anbefaler Idefagskolen for den selvstendige kreative sjel som er villig til å jobbe mye for å oppnå sine mål, men gjerne vil leke litt underveis også.

Vegard Giskehaug
FOTO 2007 – 2008

Hvor jobber du og hva jobber du med?
Jeg fikk jobb som reklamefotograf i Konsis Grafisk i Oslo rett etter jeg var ferdig på
Idefagskolen. Konsis er både et trykkeri og et reklamebyrå og det jobber 26 personer her. Som eneste fotograf her har jeg ansvaret for alt om har med dette å gjøre, bl.a. planlegging, fotografering og etterbehandling. En typisk hverdag for meg kan være alt fra å være på location og fotografere for en kunde, eller å sitte store deler av dagen med bildebehandling. For meg er det å ha en variert hverdag noe av det som er spennende med å være reklamefotograf.
Hva har Idefagskolen betydd for deg?
Idefagskolen har betydd utrolig mye for meg. Der fikk jeg lov til å utvikle meg i mitt eget tempo og jeg ble kjent med mange sider av fotofaget. I løpet av et år var vi innom mange sjangre og temaer og fikk dermed gode kunnskaper både kreativt og teknisk. Skolen hadde et fantastisk kreativt miljø, og overalt var det folk som kunne hjelpe deg med hva det måtte være. Det er uten tvil på grunn av året på Idefagskolen og det jeg lærte der, at jeg fikk den jobben jeg har.
Hvorfor vil du anbefale Idefagskolen?
Et år på Idefagskolen er utrolig lærerikt og man blir veldig sikker på det man driver med. Miljøet på skolen er utrolig bra, og man blir kjent med mange ressurssterke personer og bygger vennskap som varer. Det er også mye sosialt som foregår på utsiden av skoletiden, og folk er åpne og hyggelige mot hverandre. Jeg tror man må være veldig motivert og fokusert for å få mest mulig ut av et Idefag-år, og det å kunne jobbe selvstending kommer definitivt godt med!
Hva opplever du at andre identifiserer med Idefagskolen?
Jeg opplever at folk ser på Idefagskolen som en god skole som utdanner flinke, kreative mennesker. Jeg har møtt mange som kjenner til skolen, men ikke mange vet veldig mye om den. Det er nok mange som synes det er en dyr skole, men etter de får høre litt mer, forstår de fleste at det ikke er dyrt i forhold til hva man får tilbake.
Hva ville du ha gjort dersom du var rektor på skolen?
Jeg ville ikke gjort så mye annerledes, for Lars gjør en knallbra jobb! Men jeg ville satset mye mer på markedsføring av skolen og passet på at man ikke blir for mange i hver klasse slik at alle får god nok oppfølging!
“Skolen har et fantastisk
kreativt miljø”!

Roger Berg
Foto 2007-08
Hvor jobber du og hva jobber du med?
Impuls Reklamebyrå AS. Jobber som fotograf. Det er mye produktfotografering. Jeg fotograferer mye mat; både råvarer og ferdig tilberedt mat. Av og til blir det produktfoto av andre ting også; alt fra elek-tronikk til skjønnhet/velvære produkter. Jeg får også oppdrag med modellfotografering og miljøbilder. Det er meningen at jeg skal spesialisere meg litt innenfor smykke- fotografering.
Hva har Idefagskolen betydd for deg?
Idefagskolen har betydd mye i forhold til å bli god på digitalfotografering og bilderedigering/Photoshop. Det at vi har fått mye trening i reklamefotografering har vært nyttig i forhold til å kunne jobbe i et reklamebyrå.
Hvorfor vil du anbefale Idefagskolen?
Skolen er praktisk rettet med fokus på hver enkelt students læringsbehov. Godt lærings-miljø med engasjerte studenter og lærere.

Trine Bjervig
TV-fotograf 1996-97
Foto 2007-08 og 2008-09
Hvor jobber du og hva jobber du med?
Jeg jobber som fotograf på Kaldnes, deler studio med en fotograf til. Jobber hovedsakelig med portrett.
Hvorfor vil du anbefale Idefagskolen?
Jeg vil anbefale idefagskolen pga dyktige lærere som er engasjerte og veldig til stede for elevene. Miljøet er levende, nært og kreativt. Det spesielle med skolen er at den aldri stenger, uansett når man er der på døgnet er det et yrende liv. Elevene benytter skolen både til faglige og sosiale formål utenfor skolens ordinære åpningstid. Idefagskolen er også en utrolig fri skole hvor ingen henger over skulderen din og passer på at du gjør som du skal, dette krever at man er voksen nok til å ta ansvar for seg selv og sin egen læringsprosess, men hvis man kan ta dette ansvaret er det en befriende måte å arbeide på. Jeg har også satt veldig stor pris på at alle elevene har sin egen arbeidsstasjon med egen mac som ikke blir benyttet av andre gjennom hele skoleåret.
Jeg tror andre identifiserer skolen med dyktige lærere og et kreativt og godt læringsmiljø.

Terje Tollefsen
LYD-produksjon 2000-01
Hvor jobber du og hva jobber du med?
Etter jeg var ferdig utdannet lydtekniker på Idefagskolen fikk jeg 3 ukers sommer vikariat hos avdeling, NRK Produksjon i Oslo, Marinlyst. Hovedoppgaven var og gi service med lyd og lys til produksjoner på og utenfor huset. Siden har jeg vært i NRK, og er nå fast ansatt med ansvar for alt som har med løst lyd utstyr å gjøre i NRK produksjon. Dette er på TV siden.
Jeg er innvolvert i alt fra sport, hopp, langrenn, alpint, via Gullrekka, Beat for Beat, Nytt på Nytt, Grosvold til utproduksjoner som Idretts galan, Show bizz, og Nobelkonserten. Også VR3 som er vårt virtuelle studio for NRK super. Er her på huset blitt ved siden av å være lydtekniker også program tekniker med et vidt felt. Eksempelvis, hvordan få lyd og bilde fra et sted til at annet, og ha oversikt over de tekniske løsninger i div studioer. i tillegg kjører jeg fra tid til annet PA på programmer.
Jeg har også et musikkstudio i Horten, Falkensten studio, sammen med en klasse- kamerat fra skolen, Morten R. Johnsen.
Vi gjør opptak på Pro Tools. Vi kan gjøre 17 spor av gangen, opp til 32. 70 Kvm studio, i tillegg kontrollrom. Her jobber vi med reklame musikk til rene musikkopptak.
Hva har Idefagskolen betydd for deg?
For meg var det et vendepunkt i livet da jeg begynte på Idefagskolen som voksen. Jeg fylte 50 mens jeg gikk der. Det ga grunnlaget for den gode jobben jeg har nå, og at jeg trives. ⇨
⇨ Hvorfor vil du anbefale Idefagskolen?
Høy kvalitet på utstyr og kompetanse. Man finner seg fort en makker å jobbe og utveksle erfaringer sammen med.
Man jobber også sammen med andre linjer i samproduksjon, noe som gir yrkesmessig erfaring. Skolen fikk frem i meg ting jeg ikke trodde jeg kunne mestre.
Hvis man benytter seg godt av den tiden man er på skolen kommer man mann ut med godt faglig grunnlag, og et hode for gode ideer.

Lene Øxnes
Eksponeringsdesign 2002-03
Therese D. Fevang
Eksponeringsdesign 2003-04

De siste 4 årene har vi jobbet med butikk/konseptutvikling for Interiørland. Vi har 17 butikker, hvorav 6 butikker er bygd om og lanseres som nytt konsept, Home & Cottage 2.januar 2009.
Våre arbeidsoppgaver er; butikkuttrykk, layout, utstillingsvinduer, styling til DM og vi lager sesongmanualer som er et godt verktøy for butikkene.
Det er en spennende og kreativ hverdag med masse hard jobbing!!
Året på Idefagskolen var utrolig lærerikt. Vi er begge veldig fornøyde med hvordan undervisningen var lagt opp, og at det er deg det kommer an på!! Et inspirerende år med jobbing på tvers av linjene og i samarbeid med mange kreative mennesker!
Det var gjennom Idefagskolen at vi kom i kontakt med vår nåværende arbeidsgiver!
Therese og Lene
“Året på Idefagskolen var utrolig lærerikt!”

Thomas Lokøen
LYD-produksjon 1996-97

Hvor jobber du og hva jobber du med?
Da jeg gikk ut fra Idefagskolen fikk jeg jobb i NRK P3. Der jobbet jeg som lydteknikker med radioprogrammer som Holger Nielsens Metode, NRQ, XL osv. Det ble endel radiosendinger, i studio og på turneer med programmer som Topp20 og gode gamle 10 i skuddet. Jeg laget jingelpakkene til programmer som Musikkmisjonen og de andre musikkprogrammene, NRQ, Lørdagsbarnetimen, Nyhetsmorgen på P2 m.fl.
Jeg var også med å lage endel radiodokumentarer før jeg sluttet i NRK for å begynne i Verdens Sterkeste Mann Radioproduksjonsbyrå.
Der jobber jeg i hovedsak med radioreklame, men vi gjør også lyd til reklamefilmer og webløsninger. Jeg jobber som lyddesigner og er faglig leder. Vi har vunnet flere priser for våre arbeider, bla 3 bronseløver fra Reklamefestivalen i Cannes (som er verdens største reklamefestival).
Hva har Idefagskolen betydd for deg?
På Idefagskolen fikk jeg muligheten til å jobbe med utstyr som jeg møtte igjen når jeg begynte i NRK etter endt utdannelse. Skolen var alltid villig til å la elevene få utvikle seg og fordype seg i sine interesseområder. Jeg ble sittende mye i Studio, også på kveldstid. Og etterhvert fikk jeg den tilegnet meg den tryggheten som jeg trengte for å begynne å søke på jobb.
Hvorfor vil du anbefale Idefagskolen?
Skolen er veldig fokusert på at de skal reflektere en jobbsituasjon. På lydlinjen speiler dette seg i kvaliteten på utstyr og fasiliteter, og at vi fikk treffe viktige aktører i bransjen.
Jeg møter også flere og flere elever fra Idefagskolen i jobbsammenheng.

Tord-Erik Andresen
Foto 2005 – 06
Tord-Erik jobber
som frilansfotograf og
bilderetusjør i Oslo.

Hva har Idefagskolen betydd:
Idefagskolen var starten på en utrolig givende, spennende og hektisk hverdag som fotograf. På Idefagskolen lærte jeg mange viktige ting jeg har dratt nytte av ute i bransjen, samtidig som vi hadde det utrolig gøy.
Hvorfor vil jeg anbefale Idefagskolen:
Idefagskolen er en helt unik skole hvor man selv kan velge hvor flink man vil bli.
Jobber man hardt mens man går på skolen kan man nå så langt man ønsker. miljøet på skolen er lite men allsidig, her knytter man kontakter man mest sannsynlig vil få bruk for, samtidig som man får venner for livet.

Cecilie Berggaard
Eksponeringsdesign 2004 – 05

Idefagskolen er helt ulik alle andre skoler og universitet jeg har gått på. Her fikk vi en enorm frihet til å utvikle oss individuellt og lærerne var svært opptatt av at vi skulle finne våre sterke sider og fokusere på disse.
Jeg har alltid trivdes og lært best gjennom praktisk arbeid og dette er noe Idefagskolen er gode på. De har et utbredt kontaktnett og elevene får være med på å utføre oppdrag de ellers bare kunne drømme om! Jeg fikk bla lage bordpynt for et av norges største forlagshus, sette opp salgsmesse for Eurosko, utvikle et nytt butikkonsept forslag for en kjede bestående av 70 butikker, ha praksis hos en anerkjent interiør-stylist og lage en mengde utstillingsvinduer som senere ble evaluert sammen med lærer og med-elever.
Det var motiverende å være på en skole hvor alle elevene var så fokusert og opptatt av faget sitt.
For meg var Idefagskolen et sosialt, morsomt og spennende år. Skolen ga et godt grunnlag for meg i min jobb som Visual Merchandiser og er helt garatert et godt springbrett ut i arbeidslivet.
I dag jobber jeg fast for Varner gruppen hvor jeg fungerer som VM/Regionsdekoratør og har det visuelle ansvaret for 9 butikker. I tillegg jobber jeg som en del av et team med nyåpninger/ombygginger av Dressmann butikker. Det er høyt tempo og alltid noe som skjer.

Lasse E. Olsen
LYD-produksjon 2007 – 08

Hvor jobber du og hva jobber du med?
Jeg jobber fortiden som freelance live lydtekniker. Arbeidsområdet mitt er for det meste rundt i Vestfold, primært Tønsberg, samt Oslo. Mine største arbeidsgivere jeg jobber freelance for er Frontlite AS og Rockefeller AS. Gjennom den lille tiden jeg har vært lydtekniker har jeg vært så heldig å vært bandtekniker, storbandtek-niker og fått jobbet med mange kjente artister som Sondre Lerche, Bertine Zetlitz, Kari Bremnes samt flere. Jeg fikk også muligheten for å være linjemann på Slottsfjell festivalen i Tønsberg på “Baglerscenen” da jeg fikk jobbe med band som Soundlab, I like trains samt flere nasjonale og internasjonale band.
Hva har Idefagskolen betydd for deg?
Gjennom Idefagskolen fikk jeg jobbe praktisk gjennom flere oppdrag skolen får. Dette er mye bedre lærdom, når man faktisk må oppføre seg proff og vite hva man gjør. Jeg møtte mange nyttige kontakter som jeg fortsatt har tilknytning til. Idefagskolen har hjulpet meg utrolig mye og jeg har fortsatt konkakt med de.
Hvorfor vil du anbefale Idefagskolen?
Jeg vil anbefale idefagskolen på grunn av deres veldig bra lærere, som har og er i bransjen. På grunn av de utrolige bra studioene samt Iso-rommene med alt utstyret man har disponibeltfra klokka 7 til 24. Det Idefagskolen gir er den kunnskapen og kompetansen, pluss kontakter som man trenger får å få en start på en muligens fantastisk karriere!