Semester oppgave siste post (oppsumering)

Når jeg bestemte meg for å begynne på idefagskolen var det fordi jeg hadde et stort behov for grafisk design og kunnskap om hvordan en utvikler det visuellet rundt et konsept. Jeg har hatt mange ideer om prosjekter og ønsket kunnskap om grafisk design og utvikling av profiler og den tekniske/kreative prosessen rundt det hele. Jeg bestemte meg for å begynne på idefagskolen med en klar ide om hva jeg ville bruke dette året til og hva jeg vil oppnå i ettertiden.

Jeg har valgt ut som tema Brand profilering og produkt utvikling for et eget prosjekt kalt MateKoss.

Prosjektet er resultatet av min lidenskap for å skape noe. Jeg har et stort ønske om å skape noe som skiller seg ut fra mengden og som står sterkt i dagen´s krav på estetikk rundt profilering av produkter og kvaliteten til et ferdig utviklet produkt.

Når jeg begynte å tenke på hva dette produktet skulle bli så var ideene mange! Jeg ønsket  å produsere noe som var friskt for det norske markedet, og valgte til slutt et populært og ettertraktet produkt i dagen’s street style market, The 5 Panel Camp Hat. Ingen norske merker har produsert denne type hatt før.

Utviklingen av produktet innebærer hele prosessen fra ide til ferdig utviklet produkt. Etter å ha etablert hvilken fabrikk er best passende for dette produktet, kommer valg av materialer, farger og etikett samt trykk-teknikker og særegne detaljer. Kommunikasjonen mellom kunden (meg) og fabrikken er omfattende og detaljert med nøye fokus på å oppnå best mulig resultat.

Utviklingen av dette produktet krevde et oppsyktsvekkende navn, MateKoss, og en design prosess som definerer det visuellet rundt det og bidrar til en personlig niche.

Et produkt trenger mange kanaler til markedet og internet er en av de viktigste idag for å nå  til forbrukerne. Et pent visitkort som  gjenspeiler produktet´s standpunkt er viktig for profesjonell representajon, og grafisk design spiller en stor rolle når det gjelder det visuelle bak promotering. Kvalitets bilder bør også være på plass for å vise fram produktet gjennom de utvalgte kanalene, i dette tilfellet er det internet som er det mest aktuelle ved hjelp av kanaler som sosiale medier, presse dekning og online katalog på egen nettside.

Jeg har bestemt meg for å levere en profilerings pakke som tar for seg de viktigste verktøyene til dette produktet og utviklingen av oppgaven ser sånn ut :

Logodesign – uke 17

Webdesign – uke 18

Visittkort / klistemerker – uke 19

Plakater – uke 20 

Lookbook (bilder av produktet) – uke 21

Presentasjon av produktet – uke 22


Takk for oppmerksomheten.

Semester Oppgave uke 20

Denne uken har jeg vært ute og fotografert produktet til prosjektet, og ble veldig fornøyd med resultatet. Det ble gjort det man kaller en lookbook i motespråk og jeg har gjort alt selv fra foto til styling og produksjon av konseptet.

Har også oppdatert nettsiden med link til nettbutikk.

Dere kan se på hele lookbook sesjon på følgende linke:

Lookbook for MateKoss

Semester oppgave uke #19

     Denne uken skal jeg presentere visitkort og klistermerke for prosjektet mitt og jeg har bestemt at layout for begge skal ha samme profilering som nettsiden og resten av den identiteten til prosjektet. Holder en ren, minimal men solid stil over det visuelle rundt designet, som definerer og står i harmoni med konseptet.

 

Semester oppgave uke #18

I denne uken har jeg bestemt å presentere webdesign for prosjektet MateKoss. Etter en del runder med hvordan nettsiden skulle se ut, har jeg endet opp med at det skulle bli så stilrent som mulig og i svart og hvitt, som er profileringen til merket. Har bygget opp siden med et wordpress blank theme som utgangspunkt og designet den etter de behovene som var aktuelle for prosjektet, som i dette tilfellet er å vise fram produkter, nyheter og en kontakt epostadress samt link til twitter. Nettsiden er tilgjengelig på følgende linken www.matekoss.com

 

Semester oppgave uke #17

Etter tidskjemaet mitt så skal jeg presentere logoen for mitt prosjekt i uke 17, dvs idag. Heldigvis logoen til prosjektet er det noe som jeg har skisset rundt det siste halveåret og brukt noen forskjellige forslag uten en endelig avgjørelse om hva jeg skulle bruke. Idag er det en glede for meg å presentere for dere den utvalgte logo som blir brukt gjennom hele profileringen av prosjektet MateKoss.

Logoen er basert i Helvetica Bold fonts, og svart på hvitt i fargeoppsett. Tegningen av logoen er et resultat av M og K bokstaver kombinert og utarbeidet fra geometriske former. Noe abstrakt men står solid ved siden av navnet i sin helhet som en logo for branding´s formålet.

Semester oppgave 2011/2012

Når jeg bestemte meg for å begynne på idefagskolen var det fordi jeg hadde et stort behov for grafisk design og kunnskap om hvordan en utvikler det visuellet rundt et konsept. Jeg har hatt mange ideer om prosjekter og ønsket kunnskap om grafisk design og utvikling av profiler og den tekniske/kreative prosessen rundt det hele. Jeg bestemte meg for å begynne på idefagskolen med en klar ide om hva jeg ville bruke dette året til og hva jeg vil oppnå i ettertiden.

Jeg har valgt ut som tema Brand profilering og produkt utvikling for et eget prosjekt kalt  MateKoss.

Prosjektet er resultatet av min lidenskap for å skape noe. Jeg har et stort ønske om å skape noe som skiller seg ut fra mengden og som står sterkt i dagen´s krav på estetikk rundt profilering av produkter og kvaliteten til et ferdig utviklet produkt.

Når jeg begynte å tenke på hva dette produktet skulle bli så var ideene mange! Jeg ønsket  å produsere noe som var friskt for det norske markedet, og valgte til slutt et populært og ettertraktet produkt i dagen’s street style market, The 5 Panel Camp Hat. Ingen norske merker har produsert denne type hatt før.

Utviklingen av produktet innebærer hele prosessen fra ide til ferdig utviklet produkt. Etter å ha etablert hvilken fabrikk er best passende for dette produktet, kommer valg av materialer, farger og etikett samt trykk-teknikker og særegne detaljer. Kommunikasjonen mellom kunden (meg) og fabrikken er omfattende og detaljert med nøye fokus på å oppnå best mulig resultat.

Utviklingen av dette produktet krevde et oppsyktsvekkende navn, MateKoss, og en design prosess som definerer det visuellet rundt det og bidrar til en personlig niche.

Et produkt trenger mange kanaler til markedet og internet er en av de viktigste idag for å nå  til forbrukerne. Et pent visitkort som  gjenspeiler produktet´s standpunkt er viktig for profesjonell representajon, og grafisk design spiller en stor rolle når det gjelder det visuelle bak promotering. Kvalitets bilder bør også være på plass for å vise fram produktet gjennom de utvalgte kanalene, i dette tilfellet er det internet som er det mest aktuelle ved hjelp av kanaler som sosiale medier, presse dekning og online katalog på egen nettside.

Jeg har bestemt meg for å levere en profilerings pakke som tar for seg de viktigste verktøyene til dette produktet og utviklingen av oppgaven ser sånn ut :

Logodesign – uke 17

Webdesign – uke 18

Visittkort / klistemerker – uke 19

Plakater – uke 20 

Lookbook (bilder av produktet) – uke 21

Presentasjon av produktet – uke 22


Takk for oppmerksomheten.