Øye

Øynene har jeg konstruert av fire deler. Jeg modellerte en øyeball av en nurbs sphere, duplikerte den og scalet opp kopien bittelitt. Den første (minste) blir det hvite i øyet og jeg fjerner det framste ved hjelp av cutout opacity i mia_material_x. Innenfor dette “hullet” ligger irisen som er et polyobjekt. Bak irisen ligger det et polyobjekt for å hindre at man ser innsiden av øyet.

Geometrisetupen

Geometrisetupen

På duplikatet (den største) bruker jeg en blinn som er transparent for å simulere hinnen utenpå øyet. Vil gjerne bruke mia_material_x fordi det er veldig gode refleksjonsfunksjoner på den, men fikk det ikke til enda. Håper det ordner seg i morgen.

Slik blir det med en blinn..

Slik blir det med en blinn..

...men når jeg bruker mia_material blir det ikke bra. Man kan se "sperre"-geometrien bak iris, men ikke selve irisen. Aner ikke hvorfor, prøver å finne ut av det. Hvis ikke det blir bra, bruker jeg bare en blinn.

...men når jeg bruker mia_material blir det ikke bra. Man kan se "sperre"-geometrien bak iris, men ikke selve irisen. Aner ikke hvorfor, prøver å finne ut av det. Hvis ikke det blir bra, bruker jeg bare en blinn.

Slik ser hypershaden ut i øyeblikket

Slik ser hypershaden ut i øyeblikket

På torsdag fikk jeg hjelp av Daniel på fotolinjen. Han fotograferte øynene mine med macrooptikk og tilpasset belysning slik at jeg får minimalt arbeid med å painte ut highlights og refleksjoner. Jeg bruker altså mine egne øyne som basis for teksturene på irisen.

Jeg brukte puppet warp tool for å plassere fotomaterialet på UV-snapshoten. For å teksturere scleraen lagde jeg et UV-snapshot og tok det inn i photoshop. Jeg lagde en paint effects brush som minnet om blodårer, rendret og tok det med inn i PS. Jeg lagde der et color map og et bump map. I morgen lager jeg et bump map til for å illudere den noe ruglete overflaten på hornhinnen.

Slik er det nå. Det er ikke så ille, men skulle gjerne fått mia_material til å funke med transparency

Slik er det nå. Det er ikke så ille, men skulle gjerne fått mia_material til å funke med transparency