Enda mer displacement….

Har jobbet litt videre med displacement. Jeg har ingen forståelse for hvorfor det ikke fungerer. Jeg får det til å fungere, men det ser ikke bra nok ut. Jeg får det til å se nesten ut som det skal, men ikke helt. Kommer til å lage et oppsett med displacement som jeg testrendrer med når jeg skal gjøre testrenders for den endelige renderen. Hvis det ikke blir bra nok kommer jeg til å bruke hires meshen.

Det jeg har jobbet med er blant annet settings i subdivision approximation, displacement approximation, diverse settings i photoshop som jeg har blitt tipset om (konvertere mapet fra grayscale til RGB, slå av color management før jeg tar mapet inn i PS), har jobbet mer med alpha gain og forskjellige andre ting som burde hjelpe. Jeg lagde en liten expression i alpha offset for å passe på at den hele tiden har rett forhold til alpha gain: “=-navnPåTeksturnoden.alphaGain/2;” Dette gjør det lettere å teste forskjellige alpha gain settings. Slik slipper jeg å regne ut alpha offseten hele tiden. Alpha offset bruker vi fordi Maya vil ha sort istedet for middels grå som null displace.

Slik ser settingene mine ut i approximationnodene

Slik ser settingene mine ut i approximationnodene

..og slik ser shadernettverket ut

..og slik ser shadernettverket ut

Jeg gjentar meg selv, men jeg vil gjerne ha displacement fordi det er en mer elegant metode, men da forsaker jeg litt kvalitet. I tillegg går det raskere å rendre uten, så akkurat nå ser jeg ingen andre fordeler ved å bruke displace enn at sensoren og lærerne vil foretrekke det. Det er ingen tid å spare på rendering kontra å bruke hires meshen, og det vil tydeligvis ikke se bedre ut. Jeg tror ikke jeg gjør noe feil i prosessen, men resultatet blir bare bedre uten displace. Tidligere i år lærte vi at displacet mesh vil aldri se like bra ut som den gjør i Zbrush. Jeg ser det nå, og den logiske konsekvensen blir at jeg ikke bruker displace i denne omgang. Men igjen, jeg har lyst å gjøre det for å vise at jeg kan.

Lagde også en action med tilhørende droplet i photoshop for å gjøre det lettere å konvertere dispteksturer fra Zbrush. Denne flippet teksturen vertikalt, konverterer til RGB og konverterer til tif. Skulle gjerne visst om det var en metode for å også slå av color management FØR teskturen importeres samt slo det på igjen etter at teksturen er eksportert. Dette ville gjort jobben enda enklere.

Det er lett å lage actions i photoshop..

Det er lett å lage actions i photoshop..

..og så kan man lage en droplet. Dette er en .exe som launcher Photoshop og trigger de actions man har spesifisert da man lagde dropleten.

..og så kan man lage en droplet. Dette er en .exe som launcher Photoshop og trigger de actions man har spesifisert da man lagde dropleten.

Jeg har ikke bare jobbet med dette de siste dagene, jeg har også jobbet på color maps i Mudbox, samt noen ekstra bumpmaps for små detaljer.