Apr 04

Dete var en oppgave som var delt opp i to deler. Første delen var å plassere en dame, et bord, en lampe og en dør i et bilde riktig i forhold til hverandre. Poenget var å lage perspektiv, dybde osv. Oppgave nr 2 gikk ut på å lage en poster til en fiktiv utstilling hvor man også skulle bruke perspektiv.

Mar 14

Denne oppgaven gikk ut på i tweek om et valgfritt wordpress theme. Jeg brukte gratis themet INBALANCE 2 , og gjorde om dette til min portfolio side. Jeg brukte bilde-galleriet til Inbalance themet, og lagde al annet selv. Siden er ikke ike ferdig, da kontakt boksen ikke fungerer. Det er bare bilder som jeg satt inn for å visualiser planen min. Det skal også være smooth scroll (eksempel: HER) rundt om på siden. dette og det skal være smooth scroll når man klikker på linker rund om på siden.

Litt om siden:

Headeren er en visning av for eksempel det siste arbeidet mitt. Litt av poenget er at man skal finne alt av informasjon om meg, arbeid og “kontaktskjema” på en og samme side. Når man klikker på arbeid, kommer man inn på en annen page. Dette er noe jeg kommer til å jobbe mer med, og finnere en enklera løsning- for eksempel Fancybox eller en form for et slideshow.

 

Som sagt, siden er ikke helt ferdig enda, men WordPress themet jeg har tweeket om finner du HER.

Feb 28

Denne oppgaven gikk ut på å lage en flash banner til Sole Hotell, som senere i år skal endre hele profilen sin. Banneren laget jeg i Adobe Flash.

Link til banneren er her.

 

Feb 06

Vi fikk en oppgave om å lage forside og evt. bakside til Idefagskolens nye brosjyre. Jeg lagde flere forslag og noen forskjellige versjoner:

 

Feb 05

Dene oppgaven gikk ut på å designe et x-libris merke for oss selv. Et X-liberis merke var et bilde man plasserer på bøkene sine, for å vise sitt eierforhold.  for å vise hvem som eier de. Merket skal være fastlimt bak på permens forside, og skal fremvise ordene “x-libris” og en form for eierens navn eller kjennemerke. Under ligger mine forslag, da jeg prøvde ut forskjellige fargernyanser og typografi:

Feb 04

Denne oppgaven gikk ut på å lage en informasjonsfilm til DSB (Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap), som omhandler brannsikkerhet. Halvard og jeg valgte å sammarbeide om oppgaven, da det var mulig. Vi valgte oppgave 1, og brukte Adobe programmene After Effects, Premiere Pro, Illustrator og Photoshop.

Videoen ligger under:

 

Jan 24

Vi fikk en liten oppgave i Adobe After Effects, for å blir kjent med programmet. Oppgaven var å lage en ti sekunders film med teksten fra en sang.

Jeg valgte de første 10 sekundene i “Hit That Jive” av Gramatik.

Jan 21

Denne oppgaven skulle vi ta for oss seks forskjellige stil-arter og seks inspirasjonskilder som inspirerer oss i arbeidet. I tillegg skulle vi lage tre arbeid ut av dette. Målet med oppagven var å få kjennskap til forskjellige stilarter,  bli kjent med hva som inspirerer oss, og ikke minst bli bedre kjent med vår egen stil. Under ligger de tre arbeidene jeg har laget sammen med inspirasjonskildene, etterfulgt av seks stilarter.

 

Inspirasjonskilder + arbeid:

STEAMPUNK:

En stil som virkelig inspirerer meg er steampunk. Det er en undersjanger til fantasy og science-fiction. Dette er en stil jeg ofte immiterer i arbeidene mine, noen ganger bare farger, andre ganger selve stilen og kjennetegnene. Jeg liker denne stilen på grunn av detaljene, den mørke fargesammensetningen og fiksjonen om en dimensjon der britisk viktoriansk stil er godt blandet med fremtidens teknologi. Sistnevnte er ikke nødvendig for steampunk, da den også forestilles i den virkelige verden. Uansett er stilen preget av science fiction og en vestlig industrialasjon. Luftskip, fantasifull teknologi og maskiner drevet av damp forekommer ofte.

Steampunk stilen finner man ikke bare i bilder, men også i film, mote og musikk. Noen har det til og med som en livsstil, og møtes ved sosiale sammenghenger med stilen som tema.

Under er mitt arbeid nr 1, som er inspert av denne stilen. Først er dette skisset for hånd, deretter scannet inn og tegnet med brushes i Photoshop med Wacom tegnebrett.

Link til større bilde.

 

Steampunkkunst av andre:

 

MARIO ALBA

Mario Alba er en artist som inspirerer meg mye. Det finnes lite informasjon om han på internett, uten om at han er en illustratør og grafisk designer som bor i Barcelona. Han legger ut arbeidene sine på Blogspot, DeviantArt og Behance.

I arbeidene sine bruker han forskjellige metoder som blekk, vannmaling og blyant. Disse tre kommer tydelig frem på hver sin måte i tegningene og utgjør hver sin effekt. Verkene har et rustent preg, men samtidig er det behagelig og harmonisk å se på. Han lager semirealistiske portretter og figurer, og tydelige virkemiddler er at tegningen virker uferdig men gjennomført. Dette skaper en dramatisk og spennende effekt, som går igjen i alle tegningene hans.

Stilen han bruker mener jeg er en blanding av art nouveau, figurative art og tonalisme. Art nouveau og figurative art grunnet posisjonen, følelsen og stilen til mennesket og fargebruk og lyssetting fra tonalismen.

Under ligger arbeid nr 2 som er inspirert av denne kunsteren. Her har jeg også tegnet for hånd, men brukt blyantstrekene som en del av bildet. “Vannmalingen” har jeg tegent i Photoshop.

Link til større bilde.

Kunstverk av Mario Alba:

 

STREET ART

Gjennomført gatekunst har alltid fasinert meg. Det finnes mange måter å utføre gatekunst på. Frihåndsgrafitti, spraymaling, klistremerker, spray gjennom stensiler osv. Moderne gatekunst har som oftest et budskap, gjerne sosiale eller politiske temaer. Kunstnerne er oftest anonyme for å unngå problemer med politiet. Norske Dolk og Pøbel er kjente norske gatekunstnere, og har inspirert mange. Banksy (UK) er nok verdens mest kjente og har inspirert forskjellige kunstnere verden rundt.

Jeg valgte å lage en plakat for det svenske klesmerket YourOwn med inspirasjon fra street art.

Annen streetart:

 

De tre siste inspirasjonskildene:

 

MUSIKK

Noe jeg alltid gjør når jeg arbeider med noe grafisk, er å høre på musikk. Jeg henter ikke direkte inspirasjon og ideer fra musikken, men jeg bruker den som “beroligende” for hjernen, og for å holde andre fortyrelser vekk. Musikk får meg til å konsentrere om arbeidet og holder en viss rytme i underbevisstheten som får meg i fokus. Det er da ikke hva som helst av musikk jeg kan høre på, hovedsakelig bakgrunnsmusikk. Helst intrumental da stemmer får meg ut av fokus. Sjangere som smooth jazz, pianobar og rolig cafe del mar hører jeg på når jeg skriver, mens deep house, psychadelic og electronica med fengende rytmer når jeg tegner. Alt i rolig stil med medium lydnivå.

 

JOGGING

Jogging er heller ikke noe jeg får direkte inspirasjon fra, men det er da jeg bearbeider ideer jeg allerede har. Dette skjer naturlig og ikke noe jeg gjør bevvist. Når jeg jogger i langkjøringstempo i kanskje tre kvarter, skjer det hvertfall tre eller fire ganger at hjernen går i en slags tenkemodus der jeg glemmer alt annet. Da ser jeg for meg oppgaven eller arbeidet i hodet, og kommer frem til endringer eller innspill som kan forandre helt på sluttresultatet. Løpingen går automatisk og tenker jeg tilbake på hvor jeg har løpt, vet jeg det bare fordi jeg kjenner ruten. Det kan vare i alt fra 30 sekunder til 10 minutter. Dette er jo ikke uvanlig, men jeg bruker det bevisst som en del av arbeidsprosessen. Her spiller også musikken en viktig rolle, men da er det ikke like nødvendig at musikken skal være rolig uten stemmer. Tvert imot.

 

INSPIRASJONSSIDER PÅ NETTET

Akuratt denne inspirasjonskilden er en selvfølge for de fleste, men ikke for alle. På nettet finner man utrolig mange sider som samler forskjellige arbeider til artister, noen er direkte ment som inspirasjonssider, andre for fremvisning av arbeider. Det er inspirasjonssidene jeg skal ta for meg, som en av mine inspirasjonskilder.

Hver dag er jeg innom forskjellige inspirasjonssider på internett. Dette er sider som presenterer artister og arbeider du kanskje ellers ikke hadde oppdaget. Sidene har gjerne daglige oppdateringer som hver gang viser forskjellige artister og arbeid. Som oftest har siden flere undersider som gir deg mulighet til å søke på den stilen eller type arbeid du har lyst til å la deg bli inspirtert av. Disse undersidene kan for eksempel være illustrasjon, grafisk design, typografi, fotografi, webdesign, 3D osv.

Da har man mulighet til å holde seg oppdatert på det profesjonelle som publiseres innen hver sjanger, og gir deg mye inspirasjon å hente. Sider som dette er abduzeedo.com, art-spire.com, webneel.com, society6.com, howdesign.com, the inspirationgrid.com, thedesignspiration.com og designflavr.com.

 

 

SEKS STILARTER:

 

CONCEPTUAL ART / KONSEPT KUNST

Konseptkunst eller konseptualisme er en kunststil der konseptet eller ideen prioriteres, og ofte er viktigere enn den håndverksmessige eller visuelle utførelsen. Det har ofte vært problemer med å definere denne stilen riktig, ved at det ikke alltid er like lett å redegjøre for ordet “konsept”, og det kommer ofte i komplikasjoner med ordet “intensjon”. Hva kunstneren har som intesjon for arbeidet kan være noe helt annet en konseptet.

En viktig forskjell mellom konseptkunst og mer “tradisjonell kunst” er betydningen av kunstneriske ferdigheter. Ofte spiller hvor flink du er med blyanten eller penselen liten rolle i kunseptkunst. Det er ikke uvanlig at en konseptkunstner leier inn profesjonelle kunstnere til å male/tegne for dem.

Konsept-kunst utviklet seg i Europa og USA på slutten av 60-tallet, særlig ut fra arbeidene til Marcel Duchamp. Han brukte mye readymates (“masseproduserte eller hverdagslige gjenstander, som normalt ikke har en kunstnerisk hensikt”) Et godt eksempel er Fountain (1917) som er et standard urinal signert med “R.Mutt”. Det ble sagt at noe så vanlig som et urinal ikke kunne bli sett på som kunst fordi det hverken er laget av en artist, har ingen kunstnerik intensjon, eller er håndlaget på en unik måte. Duchamp mente Fountiain var symbolsk, og meningen med arbeidet var å skifte fokus på kunst fra fysisk håndtverk til intellektuell tolkning. Hans symbolske utrykksform via kunst, som kan kalles meningsprovoserende, har hatt stor betydning for konseptkunstnere.

Konseptkunsten var i utgangspunktet sett på som en radikal bevegelse og fikk mye kritikk. Den stilte spørsmål om kunst i seg selv; om alt fra politisk innhold til det formalistiske fundament. Konseptualisme har hatt stor påvirkning på samtidskunst, da man kan si at det meste av kunst de siste tiårene har et konseptuelt utgangspunkt.

 

NAIVE ART / NAIV KUNST

Naiv kunst er en stil som oppsto på slutten av 1800-tallet. Det var en kunstretning som tok opprør mot den tradisjonelle og etablerte måten å male på. Stilen kan ligne på barns eller utviklingshemmedes inntrykk og ble kjennetegnet med lite eller ingen ferdighet og akademisk kunnskap innenfor kunst. Dette har endret seg mot slutten av 1900-tallet, da det finnes studier som tar for seg naiv kunst.

Naivisme legger vanligvis lite vekt på formelle regler innen kunst, som for eksempel perspektiv, proposisjoner, fargebruk og detaljer i forhold til distanse.

Det kan sees på som primitivt og simpelt og dette gir ofte avsmak hos mange.

Med tiden har denne stilen blitt meget populær og lett gjenkjennelig at mange arbeid kan kalles pseudo-naivt. I mens naiv kunst som oftest refereres til kunstnere uten noe form for akademisk kunstnerbakgrunn, som for eksempel Henri Rousseaou, kan pseudo-naiv kunst beskrive arbeidet til en kunstner som er mer bevisst på stilen. De er vanligvis faglærte og imiterer mer enn de er originale. Eksempler på slike kunstnere er Mikhail Larionov og Paul Klee.

 

MASSURREALISM / MASSESURRELISME

Massesurrealsime er en kombinasjon av to stiler, massemedia og surrealisme. Stilen ble navngitt av den amerikanske artisten James Seehafer i 1992, som selv brukte stilen, og ble en trend blandt postmodernistiske kunstnere. Seehafer sa han ble bedt om å navngi stilen han brukte, da det ikke var noe eksisterende definisjon for å karakterisere typen arbeid han utførte. Massesurrealisme stammer fra surrealismen, og bruker tydlige effekter fra teknologi og massemedia og danner et surrealistsik bilde. Stilen henter også effekter fra pop art, som global mainstream, hverdagsliv og reklame.

I 1996 opprettet Seehafer nettsiden www.massurrealism.com og fikk tilsendt arbeid fra andre kunstnere. Han ga kredit til internettet i seg selv, som spilte en stor rolle ved å gjøre stilen mer annerkjent. Stilen ble fort populær i Los Angeles, Mexico og senere Europa.

Hovedforskjellen mellom surrealisme og massesurrealisme, ifølge Seehafer, er bruken av elektronisk massemedier. Surrealismen oppsto på starten av 20-tallet, og bruk av elektronikk i massemedier fantes såvidt. Det kan være vanskelig å definere massesurrealisme visuelt, da bruken av moderne teknologi og effekter kan være stor og det kan misforstås med generell digital kunst.

Kjennetegn til stilen kan være bruk av flere objekter satt sammen digitalt. Store måner, klokker, hår, mennesker, strender og blomster er eksempler, og de er ofte større eller mindre i forhold til hverandre enn i den virkelige verden. Dette kan være blandet med tegning eller maling i tydelige farger, og bildet har gjerne en underliggende symbolikk eller intensjon.

Kjente kunstnere er Alan King, Melanie Marie Kreuzhof og selvfølgelig James Seehafer.

 

PROCESS ART / PROSESSKUNST

Prosesskunst er en stil som skiller seg ut fra den tradisjonelle betydningen av begrepet kunst, og oppsto på midten av 1900-tallet. Det er ikke det ferdige resultatet som står i fokus, men prosessen og hvordan man utfører den. Det ferdige resultatet skal fortsatt være et kunstverk på noe måte, i motsetning til performancekunst som legger all vekt på utførelsen.

Prosessen består vanligvis av en kreativ aktivitet som utføres av én eller flere mennesker/kunstnere. Hvordan mennesket utfører aktiviteten blir sett på som en større del av sluttproduktet, og den kreative prosessen innebærer ofte en utførelse og metode som er gjennomtenkt, rasjonell og intensjonalistisk.

Forandring og tid er temaer i prosesskunst. Eksempler på metoder brukt i prosessen kan være klipping, ting faller eller maling drypper. Materialer kan være alt fra maling, voks og fett til is, gress og støv. Materialene blir ofte overlatt til naturens krefter som gravitasjon, vær og temperatur. Kjente prosesskunstnere er Eva Hesse og Lynda Benglis.

 

SUPERSTROKE

Superstroke er et begrep brukt for å forklare en moderne stil som har sine røtter fra modernismen i Sør-Afrika. Begrepet forklarer den kraftige og uttrykksfulle bruken av penselstreker, og dette har blitt betegnet som en egen stil. Stilen har ikke fått noe norsk navn. Superflat stilen, grunnlagt av Takashi Murakimi, hadde en stor innflytelse på moderne kunst, og superstroke stilen ble laget som en reaksjon på dette.

Superstroke kunst kan like gjerne være abstrakt som konkret og figurativ, men har alltid tydelige og ekspressfulle linjer og streker da det finnes “retningslinjer” på dette. Videre kan arbeidene være enten fargerike eller monokrome, og stilen kan utrykkes på både kollasjer og lerreter. Bruken av kull, matematiske tegn og teksturer er og vanlig. Bildene har ofte et afrikansk tema, men dette er ikke nødvendig.

Superstroke stilen er meget påvirket av Giacometti, Picasso og Van Gogh og kjente artister er Conrad Bo, John Zaverdino og Jackson Pullock.

 

SHIN-HANGA

Shin-hanga, som betyr ”ny print eller nytt tresnitt”, var en stilart som oppsto i Japan, tidlig på 1900-tallet. Den stammer fra stilen ukiyo-e som igjen stammer fra Edo stilen. Edo er typisk japansk stil med tydelige linjer, flate mønstre og sentimentale landskap. Ukiyo-e stilen er den stilen japanerne vanligvis konstruerte og malte på treplater med motiver fra fortellinger, teatre og annen underholdning. Den er og kjent for samarbeidet mellom kunstner, utskjærer og eventuelt printer. Alle tre er en del av utførelsen, og det at den var selvlaget stod i stor fokus. Ukiyo-e ble fort en masseprodusert stil som ble kjent over store deler av verden. Stilen mistet litt av verdiene og det er her Shin-hanga kommer inn.

Kunstneren Watanabe Shözaburö hadde som mål å differensiere shin-hanga fra det den kommersielle stilen ukiyo-e hadde blitt, selv om shin-hanga stilen ble fort kjent i USA. Shin-hanga stilen fikk et mer modernistik trekk over seg, og den var preget av vestlig realisme og europeisk impresjonisme. Shin-hanga fikk lyssetningen til sistnevnte stil, utrykte tydelig humør på menneskene i bildet, og kombinerte ofte moderne design med tradisjonell japansk stil.

Samtidig som den beholdt fokuset på landskap, kjente plasser, vakre kvinner, og fugler, som alt stammer fra ukiyo-e stilen, fikk den mer fokus på tredimensjonalitet, fargede linjer og naturlig lys.

Shin-hanga stilen ble dessverre aldri noen suksess da den oppsto i Japan på rundt 1920 tallet. For japanerne minnet den for mye om ukiyo-e stilen, som de så på som et masse kommersielt produkt etter suksessen i vest og resten av verden. Japanerne fikk i stedet øynene opp for vestlig kultur og modernisme, og så på ukiyo-e og shin-hanga stilen som ”utdatert”.

Kjente kunstnere inne shin-hanga er for eksempel Ito Shinsui og Hasui Kawase.

 

(Det er noe forskjellig skrifttype i dette innlegget, da jeg brukte både Typetool og Homeoffice til skrive. Har selvfølgelig prøvd å rette oppi dette, uten hell..)

 

 

 

 

 

 

Jan 08

Hei!

Første oppgaven etter juleferien gikk ut på å lage forslag til en ny logo til Idefagskolen. Jeg valgte å lage noe som var fargerikt og litt røft. Fontene jeg bruker er Bodoni, Erbos Draco og GeoSans og spacing i bostavene er ikke endret på.  Forslagene ser du under.

Dec 06

Denne oppgaven gikk ut på å lage en film på rundt 1 minutt. Temaet var A møter B. Jeg var på gruppe med Elin, Natalia og Susanne. Vi valgte sjangeren skrekk. Vi filmet sammen, men redigerte en ferdig film hver for oss i Adobe Premiere Pro.

Videoen og sceenshots ser du under!

Velkommen!